Hoe maak je een goed persbericht?

naamsbekendheid vergroten persbericht makenEen goed persbericht bevat nieuws en geen reclame. Schrijf een goed verhaal dat de journalist intrigeert. Zet het belangrijkste nieuws bovenaan en schrijf in de actieve vorm. Houd het bondig: hooguit een A4 lang. En laat je niet gek maken door jouw baas als hij aan komt zetten met feedback vol overbodige details, en superlatieven om het bedrijf te promoten.

Leuk! Je mag als communicatieadviseur of communicatiemedewerker een persbericht schrijven over iets belangrijks. En dan krijg je me toch een bak feedback terug van de manager of directeur met wijzigingen en aanvullingen totaal niet interessant zijn (voor de doelgroep). Herkenbaar? Geloof me, je bent niet de enige die hier mee te maken heeft. En gelukkig is er een oplossing voor dit probleem.

Wat is een persbericht?

Voor wie het nog niet weet: een persbericht is een geschreven bericht van een bedrijf of organisatie dat verstuurd wordt aan journalisten. Het doel van een persbericht is om hen te informeren op een objectieve en interessante manier om daarmee aandacht te krijgen voor jouw onderwerp.

Dit betekent ook dat persberichten weinig tot geen reclame mogen bevatten. Of op zijn minst niet zo moeten overkomen. Gebeurt dat wel, dan delete de journalist het persbericht meteen. Of erger, hij stuurt het door naar de accountmanager die vervolgens contact opneemt om een advertentie te verkopen.

Wanneer wordt een persbericht gepubliceerd?

Een persbericht wordt alleen overgenomen door de redacteur als het nieuwswaarde heeft. De redacteur bepaalt of jouw verhaal actueel en interessant is voor de lezers van zijn medium. Dat doet hij door objectieve journalistieke criteria te gebruiken.

En dat is waar soms ook de schoen wringt voor een medewerker tijdens het schrijven van een goed persbericht. De directeur en manager zijn gefocust op hun bedrijf, product, evenement of wat het nieuwsfeit ook maar is. De blik is intern gericht, want ze kijken naar wat zij belangrijk vinden. En waar het om draait is dat wat de doelgroep belangrijk vind, dus het belang van de lezer. Dat laatste is ook waar de journalist rekening mee houdt bij het beoordelen van een persbericht.

Waarom een externe redacteur het persbericht laten schrijven?

Wanneer de communicatiemedewerker in dienst is bij het bedrijf, dan is het vaak lastig om afstand te houden. Afstand om objectief over het onderwerp te schrijven zonder vaktermen. Afstand tot de opdrachtgever, want tja… het is en blijft wel jouw baas.

En als de baas per se wenst dat bepaalde nutteloze details in het persbericht verwerkt moeten worden. Of zegt dat hij de naam van het product of bedrijf vaker in het persbericht wil lezen, omdat het dan volgens hem beter gepromoot wordt (is niet zo),dan doe je uiteindelijk dat. Wij weten dan al dat het persbericht verspilde moeite is, maar je hebt wel gedaan wat de baas je heeft opgedragen.

Het kan daarom handig zijn om een externe gespecialiseerde redacteur de persberichten te laten schrijven. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Een frisse kijk op de zaken, want hij staat letterlijk en figuurlijk op afstand tot het bedrijf.
  • Geen last van beroepdeformatie of vakjargon.
  • Verrassende vragen vanuit het perspectief van de leek.
  • Opvallende zaken in jouw verhaal worden er sneller uitgepikt.
  • Ervaring met waar journalisten op triggeren.
  • Balans tussen belangen, doordat de redacteur denkt vanuit de doelgroep, zich verplaatst in de journalist en rekening houdt met wat de baas belangrijk vindt.

Persbericht laten schrijven?

Wil je voor het schrijven van persberichten een gespecialiseerde redacteur inschakelen?
Neem contact op.