Een persbericht schrijven dat journalistieke aandacht krijgt

Een persbericht schrijven is een goed opgebouwd verhaal schrijven. Het is een verhaal vertellen dat de journalist intrigeert. Iets waar hij meer van wil weten. Trekt u zijn aandacht, dan levert dit publiciteit op bij een breed publiek. Publiciteit, wat mogelijk tot meer verkopen, aanmeldingen, of een ander einddoel, leidt.

Aandacht vragen is makkelijk, publiciteit krijgen is een uitdaging. Redacties ontvangen veel persberichten. Een persbericht schrijven is daarom alleen zinvol als het volgens journalistieke maatstaven nieuws bevat.

Door mijn journalistieke opleiding en ervaring als freelance journalist ken ik als geen ander de voorwaarden die redacties aan persberichten stellen.

Een professioneel persbericht schrijven is daardoor eigenlijk bij mij een journalistiek artikel schrijven, want ook ik stel journalistieke vragen vanuit het lezersperspectief om input te verzamelen.

Dat levert grote voordelen op. Het bespaart de redacteur zeeën van tijd, want hij kan met minimale inspanning het persbericht een-op-een overnemen en publiceren. Dat vergroot de kans op publicatie. Het is voor zowel u als de redacteur een win-winsituatie!

Offerte persbericht schrijven nodig? Klik hier!


1: Nieuwscheck

Wat is het nieuws? Wat is de doelgroep? Tijdens de gratis nieuwscheck vergelijk ik de antwoorden op deze vragen met de  journalistieke criteria die redacties hanteren. Vervolgens brainstormen we over de mogelijkheden voor gratis publiciteit.

2: Interview

Tijdens het interview stel ik als journalist vragen. Ja, ook de lastige vragen. We bespreken onderwerpen die u zelf nog niet had bedacht. Met de input kan ik een creatief persbericht schrijven en hebt u een goede voorbereiding op de vragen die journalisten kunnen stellen.

3: Schrijven

Het persbericht schrijf ik als een kant-en-klaar nieuwsbericht. Dat is een helder verhaal met een journalistieke insteek dat de redactie gemakkelijk en snel kan publiceren. Het schrijfproces werkt ook in fases. Na feedback op de eerste versie, pas ik de tekst aan in een volgende versie.  

4: Versturen

Aan de definitieve tekst van het persbericht voeg ik foto’s en links toe. Ik stel een perslijst samen en zet het persbericht klaar voor verzending. Vervolgens check ik de nieuwskalender en zal ik op het door ons gekozen moment het persbericht versturen naar de relevante media.

7 op de 10 persberichten scoren

Deze persberichten leverden publicaties op in één of meer media. Lees meer

5 garanties voor het schrijven van uw persbericht

  • Persbericht is nieuwsbericht: grotere kans op publicatie.
  • Opbouw en schrijfwijze persberichten volgens journalistieke normen.
  • Altijd nieuws check aan de hand van journalistieke criteria.
  • Prikkelende koppen en intro die de lezer triggert.
  • Uw belangrijkste boodschap staat bovenaan in de tekst.

Wilt u een persbericht laten schrijven? Klik hier

Persbericht versturen?

Een persbericht schrijven op journalistieke wijze is een belangrijke succesfactor. Het persbericht versturen op het moment naar de juiste redacties is minstens zo belangrijk. Daarom selecteer ik de relevante media om het persbericht naartoe te versturen. Van huis-aan-huisbladen tot landelijke kranten en vakmedia.

Terug naar boven