Digitale Herrie, wat is dat nou eigenlijk?

digitale herrieEr zijn vele tekstschrijvers, alleen er is slechts één Digitale Herrieschopper. Maar wat is dat nou eigenlijk? Digitale Herrie. En hoe zorg ik daarvoor?
Nou, dat doe ik door teksten te schrijven met een goed verhaal. Sterker nog, dat doe ik door met mijn journalistieke achtergrond nieuws te creëren.

Laat ik een van mijn opdrachtgevers als voorbeeld nemen om dit uit te leggen. Toen ik voor Bandenservice Premio Den Haag begon te schrijven, gingen de eerste nieuwsberichten veelal over zomerbanden, winterbanden, vier seizoenen banden, banden wisselen, en alle details die er bij horen zoals de remweg en het bandenprofiel. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb er wel over geschreven.

Ik kan je vertellen, de lezer had na het zoveelste nieuwsbericht echt wel door dat Premio graag autobanden verkoopt. Net als de Kwikfit en de Euromaster trouwens. Dus het werd tijd voor iets anders, voor iets onderscheidends, voor een unieke journalistieke insteek.

Wie zijn zij?

De journalist in mij kijkt dan altijd naar de doelgroep. Voor wie schrijf ik deze nieuwsberichten? Wie zijn die lezers en klanten? Wat interesseert hen? Nou, eens even kijken…. het zijn autobestuurders. Logisch natuurlijk.

Autobestuurders zijn tevens weggebruikers. Weggebruikers zijn mensen die van A naar B willen, en dat willen die mensen het liefst zo snel en zo veilig mogelijk. Dus we hebben als onderwerpen: verkeer, veiligheid, en alles wat op en om de weg gebeurt.

Maar wacht eens…., autobestuurders zijn ook ouders.
En wat is er nou heiliger dan heilig voor mamma en pappa?
Juist, hun kinderen.

communicatiecampagneDus toen Veilig Verkeer Nederland na de zomervakantie hun communicatiecampagne weer startte, die van ‘Wij gaan weer naar school’, kon ik mooi inspelen op de actualiteit (iets wat ik graag doe) door daarover een nieuwsbericht voor Premio Den Haag te schrijven.

Hiermee zei Premio Den Haag tegen zijn klanten: let op, het wordt weer drukker op de weg. Er gaan weer een heleboel fietsende schoolkinderen aan het verkeer deelnemen. Zij hebben nog weinig verkeerservaring en kijken niet goed uit. Dus automobilist, let alstublieft in het verkeer extra goed op. Voor hun veiligheid en uw veiligheid.

Dit nieuwsbericht heeft helemaal niets met autobanden verkopen te maken, maar wel alles met de verkeersveiligheid van kinderen. Wij helpen mee de kinderen van onze klanten veilig te houden, met deze bescheiden bijdrage.

Social Media Lawine

Geloof me, die mamma’s en pappa’s die klant zijn bij Premio Den Haag vonden het geweldig dat een commercieel bedrijf aandacht gaf aan dit maatschappelijke fenomeen. En dat had gevolgen.

Wat gebeurde er? Het nieuwsbericht werd massaal gedeeld. Nieuwsbrieven werden doorgestuurd, de tweets geretweet en zelfs de vind-ik-leuks werden leuk gevonden. Het was één grote social media lawine.

Deze digitale herrie zorgde voor een sterkere klantenbinding en leidde ertoe dat veel nieuwe mensen dit bandenbedrijf leerden kennen. Reken maar dat die gespaarde karmapunten later zijn ingewisseld voor verkopen.

Dat is de kracht van contentmarketing: van teksten (nieuws) met een goed verhaal.
Dat is Maatschappelijk Verantwoord Schrijven.
Dat is dus Digitaal Herrie Schoppen.

En daarom wil je geen tekstschrijver inhuren voor het schrijven van teksten, maar dé Digitale Herrieschopper.