Wat is contentmarketing?

contentmarketingContentmarketing is het vertellen van verhalen. Verhalen met gevoel. Verhalen met passie. Verhalen waarin mensen zich herkennen en het als het ware zelf beleven.

Bij contentmarketing staat niet de verkoop van een product centraal, maar de behoefte van de doelgroep.

Traditioneel adverteren werkt daarom ook steeds minder. Schreeuwerige reclameboodschappen zoals ‘Koop mijn product, ik ben geweldig!’ wekken eerder afgunst dan bewondering.

Het is de reden waarom bedrijven steeds vaker hun marketingstrategie veranderen van push naar pull.

Ondernemers die het product in advertenties naar voren pushen veranderen hun boodschap steeds vaker in inhoudelijke content met relevante informatie voor de doelgroep. Contentmarketing brengt inhoud waar behoefte aan is en vertelt een verhaal.

Het draait bij contentmarketing om het creëren van een positief gevoel bij de doelgroep, want dat leidt tot buzz. Iets wat mensen leuk vinden, delen zij graag (via social media) met kennissen en vrienden. De beste aanbeveling komt nog altijd van een bekende.

Goede contentmarketing verandert vreemden in vrienden (volgers) en maakt van uw bedrijf dé expert. Vrienden worden vervolgens klanten en in de ideale situatie zelfs ambassadeurs. Dat leidt tot nieuwe vreemden die dankzij contentmarketing veranderen in… de rest laat zich raden. Zo groeit het aantal terugkerende lezers en klanten.

Contentmarketing in de praktijk

Millers Oils zet in op contentmarketing en publiceert regelmatig verhalen die positief ontvangen en veel gedeeld worden met vrienden. Bijvoorbeeld het verhaal over de nieuwe recordpoging om in het boek van Guinnes World Records te komen. De buzz leidt op korte termijn tot meer websitebezoekers die tevens meer willen weten over de producten van Millers Oils. 

Op de lange termijn leidt contentmarketing tot een positief beeld en een toename in de verkopen via de webwinkel, maar ook tot meer vraag bij de officiële dealers (retailers) die hierdoor bewogen worden meer producten bij Millers Oils af te nemen. Zelfs het aantal dealers neemt toe.  

Contentmarketing zorgt ervoor dat de doelgroep een sterke voorkeur krijgt voor uw merk of product. De klant trekt als het ware aan het product (pull) en gaat erom vragen. Contentmarketing creëert vraag naar uw producten en diensten.

Contentmarketing betekent regelmatig content publiceren, regelmatig gezien en gelezen worden en een trouw en loyaal publiek opbouwen. De resultaten zijn niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Echter, wie consequent op de juiste manier de relatie met de doelgroep opbouwt, plukt uiteindelijk de vruchten van contentmarketing.