Wat is contentmarketing?

contentmarketingContentmarketing is het vertellen van verhalen. Verhalen met gevoel. Verhalen met passie. Verhalen waarin mensen zich herkennen en het als het ware zelf beleven.

Bij contentmarketing staat niet de verkoop van een product centraal, maar de behoefte van de doelgroep.

Traditioneel adverteren werkt daarom ook steeds minder. Schreeuwerige reclameboodschappen zoals ‘Koop mijn product, ik ben geweldig!’ wekken eerder afgunst dan bewondering.

Het is de reden waarom bedrijven steeds vaker hun marketingstrategie veranderen van push naar pull.

Ondernemers die het product in advertenties naar voren pushen veranderen hun boodschap steeds vaker in inhoudelijke content met relevante informatie voor de doelgroep. Contentmarketing brengt inhoud waar behoefte aan is. Het vertelt een verhaal.

Het draait bij contentmarketing om het creëren van een positief gevoel bij de doelgroep, want dat leidt tot buzz. Iets wat mensen leuk vinden, delen zij graag (via social media) met kennissen en vrienden. De beste aanbeveling komt nog altijd van een bekende.

Goede contentmarketing verandert vreemden in vrienden (volgers) en maakt van jouw bedrijf dé expert. Vrienden worden vervolgens klanten, en in de ideale situatie zelfs ambassadeurs. Dat leidt tot nieuwe vreemden die dankzij contentmarketing veranderen in… de rest laat zich raden. Zo groeit het aantal terugkerende lezers en klanten.

Het zorgt ervoor dat de doelgroep een sterke voorkeur krijgt voor jouw merk of product. De klant trekt als het ware aan het product (pull) en gaat erom vragen. Contentmarketing creëert vraag naar de producten en diensten.

Contentmarketing betekent regelmatig content publiceren, regelmatig gezien en gelezen worden en een trouw en loyaal publiek opbouwen. De resultaten zijn niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Echter, wie consequent op de juiste manier de relatie met de doelgroep opbouwt, plukt uiteindelijk de vruchten van contentmarketing.