Wanneer een persbericht versturen? 7 tips

persbericht

Wat is het beste tijdstip om een persbericht te versturen? Wanneer is het verstandig om een persbericht te versturen? Wanneer wilt u geen persbericht versturen? Dit zijn de do’s en don’ts.

1. Verstuur een persbericht pas wanneer de woordvoerder die genoemd wordt in de ‘Noot voor de redactie’ bereikbaar is en vragen kan beantwoorden van journalisten.

2. Zorg ook dat de woordvoerder ondersteuning heeft om telefoonnummers te noteren, voor het geval er meerdere journalisten tegelijk aan de telefoon hangen met vragen. Dan kan de woordvoerder de journalist later terugbellen.

3. Verstuur een persbericht wanneer u nieuws hebt. Het aanbod overstijgt de vraag, dus de journalistieke criteria worden streng gehandhaafd. Geen nieuws (in de ogen van de journalist), dan ook geen journalistieke publicatie.

4. Rustige nieuwsdagen, dat is wanneer u een persbericht versturen wilt. Wanneer deze dagen zijn, valt lastig vooraf te zeggen. Koningsdag en Prinsjesdag zijn voorbeelden van drukke nieuwsdagen, want dan gaat het in de media grotendeels over een enkel onderwerp. Een onverwachte maatschappelijke (schokkende) gebeurtenis, kan het journalistieke weer zomaar omgooien. Wees dan bereid het versturen van het persbericht uit te stellen.

5. Journalisten willen het nieuws heet van de naald, maar ruim voor de deadline. Ook redacties hebben tijd nodig om het persbericht te verwerken tot een nieuwsbericht. Vergroot uw kans door het de journalist makkelijk te maken. Een professioneel persbericht laten schrijven maakt de meeste kans, want dan heeft de redacteur van het medium er weinig tot geen werk aan.

6. In juli en augustus, als het komkommertijd is, dat is wanneer u een persbericht versturen wilt. Er gebeurt deze maanden weinig in de maatschappij, waardoor er minder nieuwsaanbod is. De krantenkolommen moeten echter wel vol, dus is er meer ruimte voor ander nieuws. U bereikt nog steeds veel mensen, want niet iedereen gaat (tegelijk) op vakantie en zeker niet de hele zomer.

 

7. Verstuur het persbericht als het embargo vervallen is en de journalist er meteen mee aan de slag kan. Persberichten onder embargo lopen het risico verdrongen te worden door ander actueler nieuws. Daardoor kan het verhaal op de plank belanden en uiteindelijk vergeten worden.

Wilt u een goed opgebouwd persbericht laten schrijven en versturen?

Dan is nu het ideale moment. Tijdens de komkommertijd maken persberichten meer kans om gepubliceerd te worden. In juli en augustus 2016 ontvangen ondernemers 15% korting op het versturen van het persbericht wanneer u de Digitale Herrieschopper ook het persbericht laat schrijven.