Wat zijn de vijf belangrijke elementen van een goed verhaal?

goed verhaalMensen zijn dol op een goed verhaal. We laten ons erin zuigen. We gaan er helemaal in op. We vreten het! Een goed verhaal haalt die ene opdracht binnen en overtuigt die potentiële klant. Maar wat maakt nou een goed verhaal?

Door een verhaal te vertellen, storytelling genoemd, betrek je de mensen bij jouw boodschap. Het verhaal brengt een bedrijf tot leven.

De kracht van een goed verhaal is dan ook dat alle elementen draaien om de doelgroep. Het gaat om wat jouw potentiële klant belangrijk vindt en wat hem interesseert.

Een goed verhaal bevat herkenning

Het is belangrijk dat de doelgroep wat heeft met jouw verhaal. Affiniteit, herkenning dat trekt de aandacht. Vooral wanneer het verhaal een gevoelige snaar raakt, want dan komt het dichtbij. Zo ook in onderstaand verhaal.

 

Een goed verhaal gaat over ‘mij’

Mensen lezen graag over zichzelf. En als dat niet gaat, dan het liefst over een collega, een vakgenoot, iemand die hetzelfde beroep of dezelfde hobby uitvoert. Hoe meer het verhaal over ‘mij’ (de lezer) gaat, hoe beter en aangenamer het verhaal is. Via de link vind je drie voorbeelden van goede verhalen die gaan over één gemeenschappelijk element dat voor verbinding zorgt: klassieke wagens.

Een goed verhaal bevat een verrassingselement

Iets wat iemand totaal niet verwacht, iets dat hem doet verbazen of waardoor hij aangenaam verrast raakt. Dat zijn elementen die de aandacht trekken. Ga daarom van de gebaande paden af, denk out of the box. Het liefst met een vleugje humor. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel mogelijk. In het volgende voorbeeld van een goed verhaal doen ze dit simpelweg door het tegenovergestelde te doen.

 

Een goed verhaal is een bondig verhaal

Online verhalen zijn relatief korte verhalen waarin het belangrijkste als eerste wordt verteld. Ook als iemand zich presenteert moet hij dit kort en krachtig doen. Bondig de belangrijkste punten benoemen gaat dus voor veel verhalen op, zeker wanneer ondernemers met potentiële klanten te maken hebben.

Een goed verhaal vertelt niet alles

Ja, dat lees je goed. Wil je mensen verleiden, aansporen tot actie, laat dan niet meteen het achterste van jouw tong zien. Het werkt echt om niet (meteen) alles te vertellen. Dat maakt nieuwsgierig, triggert. Het wekt de interesse van klanten die vervolgens vragen gaan stellen. Dat maakt de kans van slagen veel groter.