Hoe word ik gevonden op dat ene zoekwoord zoals tekstschrijver Utrecht?

tekstschrijver UtrechtGevonden worden in de top tien zoekresultaten van Google. Het is een grote wens van velen die… te vervullen is. Alleen, hoe zorg je daar nu voor? Simpelweg een paar keer die zoekterm, laten we ‘tekstschrijver Utrecht’ als voorbeeld nemen, in de tekst plaatsen, dat is niet voldoende. Hoe vaker hoe beter, dat werkt bij Google averechts. 

Het goed vindbaar maken van websites op bepaalde zoektermen zoals tekstschrijver Utrecht staat ook wel bekend als het optimaliseren voor zoekmachines, oftewel zoekmachineoptimalisatie. In het Engels is dit beter bekend als Search Engine Optimization, afgekort SEO.

SEO is van vitaal belang voor ondernemers met websites. Als je niet vindbaar bent in Google op die zoektermen die potentiële klanten gebruiken, dan loop je deze klanten simpelweg mis. Dan vinden ze de website van de concurrent en plaatsen daar hun bestelling.

Stel dat iedereen die een tekstschrijver in Utrecht zoekt hiervoor de zoekterm tekstschrijver Utrecht gebruikt. Zien zij bij de eerste tien zoekresultaten of in Google Maps alleen mijn collega’s staan, dan worden hun websites bezocht en krijgt een van hen die schrijfopdracht. En niet ik. Daarom is het voor mijn tekstbureau in Utrecht belangrijk dat ik op relevante zoektermen vindbaar ben. Denk aan zoektermen als ‘communicatiebureau Utrecht’,  ‘marketingbureau Utrecht’, ‘tekstbureau Utrecht’ en natuurlijk ‘tekstschrijver Utrecht’.

Vindbaar maken: tekstschrijver Utrecht

Hoe zorg ik dat mogelijke klanten mijn website vinden op die ene zoekterm zoals tekstschrijver Utrecht? Kort gezegd door een goede webtekst te schrijven met als onderwerp tekstschrijver Utrecht.

In deze webtekst verwerk ik vervolgens de zoekterm tekstschrijver Utrecht op een aantal strategische plekken. Denk bijvoorbeeld aan de titel en de URL. De zoekterm moet voor Google opvallen, wat kan via bepaalde markeringen. En het aantal keren dat ik de zoekterm gebruik is belangrijk, want er geldt een maximum per honderd woorden. Het is niet even een kwestie van maar eventjes tig keer een zoekterm in een tekst schrijven.

Een zoekterm plempen klinkt makkelijk, maar de tekst leesbaar houden is ook belangrijk. Je hebt er niets aan als mensen jouw website via Google bezoeken en een onleesbare tekst zien. Dan zijn ze zo weer weg. En dat wil je ook niet.

Bovendien hangt het ook af van wat concurrenten doen. Stel dat andere tekstschrijvers in Utrecht ook een tekst schrijven met de zoekterm tekstschrijver Utrecht. Nou, dan vliegen de letters en spatjes inkt over en weer, want er zijn toch echt maar tien plaatsen op die eerste zoekpagina.

Kies daarom relevante én geschikte zoektermen, maar zorg bovenal voor een goede en inhoudelijk tekst die overzichtelijk en makkelijk leesbaar is. Maak geen rare zinsconstructies om maar die zoekterm in de tekst te schrijven.

Natuurlijk moet je duidelijk maken welke zoekterm relevant is, zodat Google het juiste zoekverkeer naar de website stuurt. Echter, content is en blijft King. Je schrijft voor de lezer, niet voor de zoekmachine.

Daarmee scoor jij hoog in Google.