Een reclametekst schrijven die de klant inpakt

reclametekst schrijvenOnline is het kijken, kijken, en vergelijken, voordat we kopen. Webwinkels moeten dus continu een pakkende reclametekst schrijven. Immers, ondernemers die met hun reclameteksten de klant niet inpakken kunnen geen producten inpakken. En dat betekent uiteindelijk dat de ondernemer zelf kan inpakken. Volgt u me nog?

Een reclametekst zal daarom eerst de aandacht moeten trekken van de (potentiële) klant. Daarna volgt het informeren, overtuigen en aanzetten tot actie. Natuurlijk het liefst op zo’n manier dat deze mogelijke klant zich prettig bij uw webwinkel voelt. Dan verandert hij in een terugkerende klant of ambassadeur.

Beschrijvende titel reclametekst

Veel webwinkels gebruiken de productnaam als titel voor de productpagina. Dat is logisch en praktisch enerzijds. Maar slechts voor mensen die het product kennen en hierop zoeken: de vergelijkers.

Vaak is de productnaam, afhankelijk van het product natuurlijk, geen aandachtstrekker. En dat is een gemiste kans, want de titel van een reclametekst is meestal het enige wat mensen lezen. Dit haalt mensen over om die klik te maken en meer te lezen over het product. Tenminste, als het op de juiste manier wordt aangepakt.

Zo schreef ik reclameteksten voor een webwinkel die productnamen als VSPe Power Plus had. Dit goedje gaat de werking van ethanol tegen, maar dat is niet af te lezen aan de productnaam. Dus veranderde ik de titel van de productpagina in: Ethanol Killer – VSPe Power Plus.

Hierdoor werd het een reclametekst die de aandacht trekt.  Ook maakt het meteen duidelijk wat het product doet. En de formulering sloeg aan bij de doelgroep, want die houdt wel van krachttermen. Het gevolg was dat het product beter gevonden werd plus meer verkoop aan nieuwe klanten.

Ik wil een reclametekst laten schrijven

Overtuigende reclametekst schrijven

Wat wil de klant weten? Dat is wat hij in de reclametekst wil lezen. Een goede reclametekst vertelt de feitelijke eigenschappen van een product, maar beantwoordt ook de vragen van de klant. Die vragen gaan vooral over het gebruik van het product en wat hij er (meer / wel / niet) mee kan. Dus vertel zijn klantvoordelen. Geef antwoord op zijn vraag: “What’s in it for me?”

Om een goede reclametekst te schrijven is het daarom nodig vanuit de klant te denken. Dan informeert en overtuigt de reclametekst. Vooral met een aansprekende call-to-action die de klant aanspoort tot actie. Veel gebruikte call-to-actions spelen in op gevoel. Bijvoorbeeld de angst om die tijdelijke korting mis te lopen. Dit zie je vooral op actiedagen als Black Friday die kort en heftig zijn.

Call-to-action voor vertrouwen

Webwinkels kijken echter steeds meer naar de langere termijn. De trend die zich op dit vlak ontwikkelt is om vertrouwen en een veilig gevoel bij de klant te creëren. Dat staat steeds meer centraal. Tegenwoordig draait het niet meer alleen om dat ene product verkopen. Uitstraling van de webwinkel en de service van de zaak als geheel zijn belangrijker geworden.

Schreeuwerige en dwingende buttonteksten als “koop nu”of “bestel hier” maken steeds vaker plaats voor geruststellende teksten. Of er staat een extra regel tekst bij de button. Deze teksten geven aan welke actie na die klik op de button volgt. Bijvoorbeeld: “Plaats in mijn winkelmandje” of “Plaats op verlanglijstje.

Webwinkels leggen dus meer de volgende (tussen)stap uit, begeleiden de klant in zijn proces en creëren een basis voor vertrouwen. Daarmee maken ze het voor de klant aantrekkelijker om die volgende stap te zetten. Hoe meer stappen, hoe groter de kans op verkoop. Hoe fijner die wandeling van het bestelproces, hoe vaker de klant zal terugkeren naar de webwinkel wanneer hij iets anders wil kopen.

Reclameteksten laten schrijven?

Wilt u een reclametekst met heldere woorden die uw klant informeert, overtuigt en inspireert? Of wilt u een vertaalslag naar de klant maken met een bondige pakkende tekst die hem aanspreekt?

Kom meer te weten over reclameteksten schrijven Vraag hier advies!