Persbericht versturen? 10 tips over de opmaak

Een persbericht versturen gebeurt om aandacht te genereren via de media. Hoe makkelijker een redacteur het persbericht kan bewerken, des te groter is de kans dat hij leest en er meteen mee aan de slag gaat. Let daarom op de opmaak van het persbericht.
persbericht versturen

  • Een persbericht versturen kan het beste digitaal, niet per post.
  • Gebruik geen bijlage bij de e-mail, maar plaats het persbericht in de e-mail zelf.
  • Schrijf in de onderwerpregel van de e-mail het woord ‘Persbericht’, dubbele punt, en een titel waardoor de redacteur de verleiding niet kan weerstaan en de e-mail wel moet openen.
  • Schrijf in de body van de e-mail de tekst van het te versturen persbericht. Geen titel, geen kop, geen begeleidend schrijven.
  • Voeg onderaan de tekst van het te versturen persbericht #end toe. Dit is een code voor geautomatiseerde systemen. Alles wat na deze code in het te versturen persbericht staat, wordt niet gepubliceerd.
  • Voeg onder de #end de ‘Noot voor de redactie’ toe. Dit is een mededeling aan de redactie die ze niet publiceren. Vermeld hier de naam en contactgegevens van de woordvoerder die de redacteur kan bellen voor meer informatie.
  • Plaats de e-mailadressen van de redacties in het bcc-veld, zodat deze niet zichtbaar zijn voor de ontvangers.
  • De organisatie is altijd de afzender van het te versturen persbericht, niet de persoon. Gebruik daarom een e-mailadres van de organisatie of van de afdeling: [email protected] .nl of [email protected] .nl.
  • Hoe kleiner de e-mail, hoe beter het te versturen persbericht door het spamfilter heen komt. Plaats daarom logo’s, afbeeldingen en documenten met aanvullende informatie op uw eigen bedrijfswebsite en neem in het te versturen persbericht bij de ‘Noot voor de redactie’ een link naar de pagina op waar de redactie het materiaal kan downloaden.
  • Een persbericht versturen is belangrijk. Een persbericht schrijven met goede inhoud is belangrijker. Zorg ervoor dat het persbericht informatie bevat dat nieuws is in de ogen van de redacteur.

Wat is uw tip voor wat betreft een persbericht versturen?

Heeft u een interessante tip over het versturen van persberichten? Deel het dan met ons.