Een persbericht versturen is tijdverspilling?

persberichtJa, het is waar. Een persbericht versturen is voor veel ondernemers zonde van de tijd en geldverspilling. En dat komt door die ene gedachte over het beoogde doel. Daarom zal een ondernemer om succesvol een persbericht te versturen dit eerst moeten omdenken.

Redacties ontvangen tegenwoordig gemiddeld 300 persberichten per dag, terwijl ze ruimte hebben voor nog geen tien procent daarvan. Redacteuren selecteren daarom persberichten aan de hand van journalistieke criteria waarmee ze bepalen wat relevant en interessant is voor hun lezers. Die lezers zijn de maatschappij.

Dat betekent dus dat een persbericht een maatschappelijk belang moet bevatten, in plaats van het eigen commerciële belang. Natuurlijk gaat dat soms samen, maar in de meeste gevallen mag je dan van de redactie een advertentie plaatsen, want eigenlijk is het gewoon reclame en de journalist wil ook brood eten.

Een ander punt van aandacht, en punt van irritatie bij redacties, is dat persberichten naar alles en iedereen wordt verstuurd. De Libelle plaatst geen autonieuws, en de Autoweek doet niets met de borduurcursus van de huisvrouwenclub. Dus weet welke redactie of redacteur het onderwerp behandelt en verstuur alleen naar hen het persbericht.

Is het dan volledig onmogelijk om media-aandacht te krijgen? Nee, commercieel nieuws met een maatschappelijk belang maakt wel degelijk kans op publicatie via een persbericht. Zeker als het een goed geschreven verhaal is. En vooral als het op zo’n manier wordt aangeleverd dat het de redacteur makkelijk wordt gemaakt om te publiceren.

Gratis check persbericht op Dag van de Persvrijheid

Wil je weten of een onderwerp via een persbericht kans maakt bij een redactie? Stuur het me toe. Om de Internationale Dag van de Persvrijheid te vieren check ik gratis persberichten op nieuwswaardigheid.

    • Eén gratis check per ondernemer.
    • De check gebeurt op basis van journalistieke criteria.
    • Eén gratis advies voor het verbeteren van het persbericht.
    • Het herschrijven of versturen van persberichten valt niet onder deze gratis check.
    • Sociaal Kapitaal: ik deel mijn kennis. Deel jij een van mijn artikelen met jouw netwerk via een sociaal medium. Dit hoeft niet, maar wordt wel gewaardeerd.

    Vraag een gratis persberichten check aan!

    Henk-Jan de Meer is de persoon voor het schrijven van leuke persberichten voor uw onderneming. Diverse malen gebruik gemaakt van zijn diensten met goede resultaten.
    Dennis Petrus, Autoschade Service Vermaire Haarlem

    Dennis Petrus - persbericht versturen

Komkommertijd

In de zomer is er altijd weinig nieuws te melden, de zogeheten journalistieke komkommertijd. Redacties hanteren de journalistieke criteria dan een stuk soepeler en non-nieuws komt vaker aan bod. Dat biedt grotere kansen op publicatie. Zorg daarom dat het persbericht voor die tijd klaar is.