7 op de 10 persberichten scoren media-aandacht

persbericht leidt tot artikel publicerenMaar liefst 7 op de 10 persberichten die door De Digitale Herrieschopper geschreven en verspreid zijn, leverden publicaties op in één of meer media.  Voegt u zich bij deze groep ondernemers die met een goed geschreven persbericht in de media scoren?

Voorbeelden van persberichten die het nieuws haalden zijn het persbericht over de opening van het Haasje-over-pad Utrecht en het persbericht over de opening van de pop-up store van ‘De Blije Egel’. De lokale media gaven de gewenste aandacht en een persbericht trok zelfs de aandacht van een landelijk medium.

Deze publicaties zorgden tijdens de openingen voor de nodige klandizie, wat ook het einddoel was. Echter, wie slim inspeelt op aandacht van de pers kan daar ook op andere manieren langere tijd de vruchten van plukken. Onder meer door het toepassen van contentmarketing en e-mailmarketing.

Immers, een publicatie op een extern platform brengt een nieuwe groep nieuwsgierige vreemden naar uw website. Vreemden die tot uw doelgroep behoren en u dus maar al te graag wilt veranderen in vrienden.

Dat bereikt u met interessante content en goede verhalen halen op uw website. Plaats de juiste triggers en lezers zullen zelfs hun naam en e-mailadres geven voor het toesturen van uw nieuwsbrief. Dat betekent dat u vaker de aandacht van deze lezer kunt krijgen, waardoor deze vriend kan veranderen in een klant.

Kracht persbericht

Dat de kracht van een persbericht grotendeels schuilt in een goed geschreven en goed opgebouwd verhaal bewijst onder andere het persbericht van ‘Weg naar Succes’. Hoe beter het verhaal is geschreven, des te makkelijker het voor een journalist wordt om te publiceren. Het persbericht werd dan ook bijna één op één overgenomen. En dan die reacties onder het artikel. Ik noem het een… succes.

Leuke dingen en praktische toepassingen, inhoud en behoefte. Dat doet het ook altijd goed bij lezers en leidt soms tot creatieve en onverwachte dingen. Zo werd het persbericht van de dames van ‘Here I Am’ over ‘daten in retrostijl’ onmiddellijk ‘opgepikt’.

En het aantal downloads van de EcoScan, een app die afval scant en vertelt in welke afvalbak het hoort, steeg flink nadat de redacteuren van Bright  en iCulture het persbericht lazen en hierover publiceerden. Gelukkig kon de server het nog net aan. Echter, wat we niet zagen aankomen was de reactie van één van de lezers van iCulture, Deef. Hij kwam wel met een heel bijzondere ‘toepassing’ op de proppen.

Start journalistieke komkommertijd

Begin juli droogt de stroom politiek nieuws op, doordat het parlement in de eerste week met reces gaat. Dat wordt in de tweede week dan nog enigszins opgevangen met het WK-nieuws, maar dat is half juli ook afgelopen. Het ‘gewone’ nieuws begint dan ook weg te vallen, want in het zuiden van ons land hebben ze dan al een week zomervakantie. De vakantie in het midden van het land start zodra het laatste fluitsignaal klinkt en het noorden volgt een week later.

Het is de start van een moeilijke periode voor journalisten om hun media te vullen met interessante nieuwsverhalen, de journalistieke komkommertijd. En dat is goed nieuws voor ondernemers en organisaties die media-aandacht en gratis publiciteit willen. Journalisten hebben ruimte over en dat vullen ze met verhalen die het anders niet zouden halen. Ze staan dus meer dan ooit open voor wat u te vertellen hebt en dat verhoogt uw kans om te scoren in de media.

Wilt u media-aandacht en gratis publiciteit?

Tref dan vandaag al de nodige voorbereidingen. Denk na over uw nieuwsverhaal en laat alvast een professioneel persbericht schrijven. Dan ligt uw persbericht alvast klaar om verzonden te worden op een rustige nieuwsdag.