Van persbericht naar PRfail

persberichten versturenVeel persberichten worden niet gelezen door redacties en gaan linea recta de prullenbak in. Wie blundert tijdens het versturen van persberichten naar de media heeft alle moeite voor niets gedaan. De boodschap komt niet aan. Voorkom dat uw persbericht verandert in een PRfail.

PRfail 1: zoveel mogelijk media mailen

Hoe meer, hoe beter, toch? Nou, niet wanneer het aankomt op persberichten versturen. Redacties willen persberichten met relevant nieuws. Alles wat niet relevant is, krijgt te maken met de deleteknop. Maar wat is dan relevant nieuws? Ik hoor het u haast denken.

Nu kan ik antwoorden met een of andere vage omschrijving, zoals ‘wat voor de een relevant is, hoeft dat niet voor de ander zijn’, maar laat ik een duidelijk voorbeeld geven.  Gaat uw persbericht over autobanden, dan zal het de redactie van Linda Magazine niet boeien. Omgekeerd interesseert het de redacties van autobladen niet als uw persbericht over ‘het opvoeden van kinderen’ gaat.

Persberichten versturen naar veel media is zóóóóóóóóóó niet meer van deze tijd, geloof me.

PRfail 2: prietpraat

Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de ondervraagden weleens ruzie maakt.
Dus? Delete.

Onze organisatie heeft een nieuw logo.
Ik snap dat u daar trots op bent. U bent de enige. Delete.

Deel dit persbericht en maak kans op… (bedenk maar iets leuks).
Gefeliciteerd, u wint een lesje ethiek. Zie punt 10 t/m 13. Voor de rest: delete.

Ons hotel krijgt nieuwe en snellere wifi.
Wat een zeldzame gebeurtenis. Delete.

We hebben een vacature voor (functie).
Wanneer zou het persbericht over de werknemer van de maand worden verstuurd? Delete.

Ons product is nu ook verkrijgbaar in de kleuren….
Al gebruikt u vijftig tinten grijs. Delete.

PRfail 3: de verkeerde redactie mailen

Veel redacties en redacteuren hebben hun eigen specialisme of werkgebied. Dat komt voor bij landelijke en regionale media, maar ook bij vakbladen. Vaak hebben zij ook hun eigen redactie mailbox voor dat ene onderwerp, specialisme of gebied.

Gelukkig is er dat algemene mailadres van de redactie, waar dagelijks tientallen, zo niet honderden, persberichten op binnenkomen. Dat is immers veel makkelijker. Dus dat komt helemaal goed als het persbericht op de grote hoop belandt, toch?

PRfail 4: out of reach

Ja, whoehoe!!! Het is iemand gelukt een interessant en nieuwswaardig persbericht te versturen. Wauw! Leuk onderwerp, dus daar wil ik onmiddellijk meer over weten. Dus ik pak meteen de telefoon en krijg… de voicemail.

Het kan natuurlijk zijn dat een collega journalist me te snel af is geweest. Shit happens. Bovendien, laten we redelijk zijn. U kunt maar één journalist tegelijk te woord staan, nietwaar?

Dus ik zet door, want ik ben niet voor één gat te vangen. Ik ga mailen!
En jaaahhh!!!  Twee seconden later is er al reactie. Whoehoe!!!
Een out-of-office autoreply.
Zucht… Delete.

PRfail 5: in de mail

De tekst schrijven: In de bijlage treft u een belangrijke mededeling van (bedrijf) aan.
Hmm… wil ik als journalist die extra moeite nemen?

De tekst schrijven: Ik verzoek u vriendelijk dit persbericht te publiceren.
Een persbericht is per definitie een verzoek tot publicatie.

De tekst schrijven: Graag brengen wij (onderwerp persbericht) onder uw aandacht. Tevens treft u (bericht bij concurrerend medium naar aanleiding van persbericht) aan.
Niets meer aan doen. Delete.

Grote zware bestanden als bijlage toevoegen die worden geblokkeerd door de firewall. Dat maakt redacteuren pas echt chagrijnig, want dan kunnen ze niet meer op die deleteknop drukken.

Wilt u persberichten versturen en een PRsucces?

  • Persberichten versturen naar relevante media?
  • Redacties en redacteuren bereiken die zich specialiseren in uw onderwerp?
  • Meteen ter zake komen zodat redacteuren na één klik zaken met u kunnen doen?
  • Uw nieuws volgens journalistieke criteria brengen?

Vraag hier een gratis nieuwscheck aan! Vertel me meer!