Persbericht laten schrijven voor publiciteit

Een persbericht schrijven is een goed opgebouwd verhaal schrijven. Het is een verhaal vertellen dat de journalist intrigeert. Iets waar hij meer van wil weten. Trek zijn aandacht en het levert vaak publiciteit op bij een breed publiek. Publiciteit, wat al vaak tot meer verkopen, meer aanmeldingen of een ander einddoel heeft geleid.

Aandacht vragen is makkelijk. Media aandacht krijgen is een uitdaging. Redacties ontvangen veel persberichten. Daarom moet het opvallen en relevant zijn. Een persbericht laten schrijven is daarom alleen zinvol wanneer het volgens journalistieke maatstaven nieuws bevat.

Nieuwswaarde verhogen

Dankzij mijn journalistieke opleiding en ervaring als freelance journalist ken ik als geen ander de voorwaarden die redacties aan persberichten stellen. Deze tekstschrijver weet goed de nieuwswaarde van persberichten te bepalen, en kan vaak een creatieve journalistieke insteek bedenken om de nieuwswaarde te verhogen.

Pakkende inhoud

Via het journalistieke interview verleid ik tot interessante en verrassende antwoorden. Dat zorgt voor pakkende quotes en prikkelende koppen. Daarom stel ik vragen waarop journalisten het antwoord willen weten. Dat creëert journalistieke inhoud die zowel opvallend als relevant is. Een sterk verhaal dat de aandacht van journalisten trekt.

Professioneel persbericht

Een professioneel persbericht schrijven is in mijn ogen een kant-en-klaar journalistiek artikel schrijven. Een goed geschreven verhaal dat is opgebouwd volgens de journalistieke eisen.

Win-win

Mijn persbericht bespaart de redacteur zeeën van tijd, want hij kan het met minimale inspanning een-op-een overnemen als nieuwsbericht.

Dat biedt een grotere kans op publicatie en geeft meer grip op het te publiceren verhaal. Een persbericht laten schrijven creëert een win-winsituatie voor zowel jou als de redactie.

Daarom ben ik dé tekstschrijver voor het schrijven van professionele persberichten.

Ik weet genoeg. Doe mij een offerte!

1: Nieuwscheck

Wat is het nieuws? Voor welke media is het persbericht bestemd? De antwoorden leg ik tijdens de gratis nieuwscheck naast de actuele journalistieke criteria van redacties. Vervolgens brainstormen we over de mogelijkheden voor gratis publiciteit.

2: Interview

Ik stel aan jou als journalist vragen. Ja, ook de lastige vragen. We bespreken zelfs onderwerpen waar je nog niet aan had gedacht. Met deze input ga ik een creatief persbericht schrijven. En jij bent voorbereid op de vragen die journalisten straks kunnen stellen.

3: Schrijven

Het persbericht schrijf ik als een kant-en-klaar nieuwsbericht. Een helder journalistiek verhaal, wat de redactie zo kan overnemen. Het schrijfproces werkt als volgt: Na feedback op de eerste versie pas ik de tekst aan in een volgende versie. Daarna zet ik de punten op de i.

4: Versturen

De definitieve tekst van het persbericht verrijk ik met foto’s en links. Ik stel een perslijst samen met relevante media en zet het persbericht klaar voor verzending. Na het checken van de nieuwskalender zal ik op het door ons gekozen moment het persbericht versturen.

7 op de 10 persberichten

Maar liefst 7 op de 10 persberichten die ik schreef en heb verspreid, leverden publicaties op in één of meer media.

Lees meer →

“Persberichten zijn stukken beter”

Ik heb al twee keer een persbericht laten schrijven. Mijn app is nu bekend bij een groot publiek, dankzij het leuke persbericht.

Lees beoordeling →

“Snel en adequaat”

Henk-Jan is zeer deskundig op het gebied van communicatieadvies en het schrijven van teksten.

Lees beoordeling →

Persbericht versturen

Het persbericht versturen op een goed moment naar relevante media. Dat is minstens zo belangrijk als het persbericht schrijven.

Lees meer →

Terug naar boven