Op de persagenda: persberichten met ander nieuws

media aandacht persagendaWaar is al het andere nieuws gebleven? Heeft het (nog / weer) zin om persberichten met coronavrij nieuws naar de media te sturen? Gaan we deze zomer nog van coronatijd naar komkommertijd? Het zijn geluiden die steeds sterker doorklinken. Vragen die vaker gesteld worden. En de persagenda? Daarop staat goed nieuws!

Heb je geen coronanieuws? Dan kun je toch media-aandacht scoren! De persagenda biedt ondernemers die de publiciteit willen halen een window of opportunity van drie maanden. In het najaar sluit dit weer. En dat heeft de volgende oorzaken:

Coronamoe

We krijgen de ene update na de volgende pushmelding, het coronavirus domineert al maandenlang het nieuws. Niet alleen hebben de mensen meer dan genoeg van het coronavirus, hetzelfde geldt ook voor de berichtgeving daarover. We zijn coronamoe geworden.

De behoefte aan ander nieuws groeit en zal alleen maar toenemen. Zelfs kinderen zijn klaar met het coronanieuws. Zo begonnen de deejays van een landelijk radiostation spontaan met het maken van het Alles-Behalve-Corona Journaal.

Komkommertijd 2020

De journalistieke komkommertijd gaat vooralsnog door. Dus redacties kijken uit naar jouw nieuws. Dit is dé periode in de zomer waarin ondernemers – vaak met succes – hun kans op publiciteit grijpen en er plotseling zeer opmerkelijke berichten in het nieuws verschijnen.

“Jaren terug schreef ik een serie van 40 afleveringen over De Komkommer, in de zomer als échte komkommers het beste smaken. Komkommers kun je missen, maar ze verfrissen. Het is nieuws dat je niet verwacht, maar dat je wel graag leest, soms als guilty pleasure. Dus altijd welkom, tussendoor, in goede en slechte tijden. Maar niet te veel, dat gaat tegenstaan. Gezonde groet.”

– John Bas, verslaggever BN DeStem, Noord-Brabant.

Ja, het coronavirus kan de boel weer verstoren, maar de verwachting is dat die situatie voorlopig rustig blijft. Of er onverwachts andere situaties zich zullen voordoen, massale demonstraties bijvoorbeeld, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar in principe zal de politiek straks gewoon met reces gaan en valt het aanbod van politiek nieuws tijdelijk weg. De handel lag voor velen al grotendeels stil en we nemen straks zelf ook vakantie natuurlijk, al is dat wel met één groot verschil.

Vakantie binnen de grenzen

Deze zomer vieren we vakantie vooral binnen de landsgrenzen. Zelfs als Europa de deur weer wagenwijd open zet voor toeristen. Dat betekent dus dat je via de Nederlandse media meer Nederlanders bereikt deze zomer, wat het alleen maar interessanter maakt om juist nu met een persbericht publiciteit te scoren.

“Het nieuwsaanbod zakt meestal in tijdens de zomer. Wat we dit jaar weten is dat het vooral anders zal zijn. Er zullen nieuwe initiatieven komen waar we graag aandacht aan zullen besteden. Onze lezers hebben behoefte aan coronanieuws, maar ook aan dingen die gewoon doorgaan, zoals rechtszaken, plannen en ontwikkelingen.

100% coronanieuws is onze berichtgeving nooit geweest en zal het ook nooit worden. We berichten over wat relevant is voor onze lezers. Momenteel is het virus nog een belangrijke factor, evenals de economische gevolgen. Dus daar schrijven we over.

Echter, ongeacht het onderwerp geldt voor iedereen die nieuws of een persbericht heeft: gewoon opsturen en de redactie duidelijk maken waarom het relevant is.”

Sander Warmerdam, hoofdredacteur Leeuwarder Courant.

Najaar 2020

In het najaar sluit het window of opportunity zich weer. De bedrijvigheid zal toenemen en kinderen zullen weer naar school gaan. Maar het zijn vooral de aankomende politieke verkiezingen en de verkiezingscampagnes die na de zomer de boventoon in het nieuws zullen voeren. Dus zal vooral de politiek media-aandacht krijgen, naast het coronavirus natuurlijk. Probeer dan maar eens in het nieuws te komen.

Daarom kun je volgens de persagenda het beste nu een persbericht laten schrijven en dit op een goed moment in de komende drie maanden naar de media versturen. Dat biedt de beste kans om in het nieuws te komen.