Hoe deze onderwerpregel jou dit laat openen en lezen

onderwerpregel nieuwsbriefHet is één regel. Vaak zelfs maar één zin. En toch is het ontzettend belangrijk om de woorden in deze ene regel extra zorgvuldig af te wegen. De onderwerpregel van een nieuwsbrief, tevens de titelregel in de mailbox en vaak ook de titel van het artikel, is wat jouw oog als eerste spot. Dat moet dus opvallen om jouw aandacht te trekken.

De onderwerpregel van een e-mailnieuwsbrief maakt het verschil tussen het creëren van kansen en verspilde moeite. Maar wat zijn goede onderwerpregels die ontvangers veranderen in lezers?

Onderwerpregel 1: Het onbekende

‘Hé, dat kende ik nog niet.’ Wie deze reactie triggert, die scoort. Woorden als nieuw, verandering, binnenkort, uitbreiding of update kondigen iets aan. Dat ‘iets’ is het onbekende. En dan willen vaak niet alleen de aagjes van de hoed en de rand weten.

  • Nieuwe heerlijke Spaanse wijnen.
  • Tijdelijke veranderingen in onze dienstverlening.
  • Deze aanpassing verschijnt straks in jouw boekhoudprogramma.
  • Dit zijn de wetswijzigingen voor Zelfstandige Professionals.

Onderwerpregel 2: schaarste creëren

We willen het, omdat het straks niet meer kan. Zelfs als we het eigenlijk niet nodig hebben. Vanwege de schaarste. Niemand vist graag achter het net en dat voert dus de druk op. Immers, ‘straks heb jij deze keuze niet meer. Kies dus nu!’ In het Engels wordt dit de FOMO-onderwerpregel genoemd: Fear Of Missing Out.

  • Er zijn nog 2 stoelen voor deze prijs beschikbaar.
  • Alleen vandaag 10% korting.

Vliegtuigmaatschappijen, boekingswebsites en webwinkels maken veel gebruik van dit type onderwerpregel. En nee, je hoeft hiervoor geen groot bedrijf te zijn om deze toe te kunnen passen. Ook marktlui op zaterdagmiddag passen het toe bij hun ‘laatste bosje bloemen’.

Onderwerpregel 3: De “Hoe…?” onderwerpregel

We willen ontzettend graag weten hoe we iets kunnen doen. Veel mensen zoeken daar online naar. Enkele vrienden van mij, die zweren er zelfs bij. Vooral wanneer het om lekker eten en koken gaat. Voor hen is het de manier om te ontdekken hoe ze dat heerlijke gerecht kunnen maken.

De onderwerpregel met een ‘hoe…?’ suggereert dat de tekst het antwoord op de vraag verschaft. De lezer zoekt naar antwoorden, dus klik. Nieuwsbrief geopend.

Om je een beter beeld te geven heb ik zojuist in het zoekvenster van Google alleen het woord ‘hoe’ ingetypt. De zoekmachine toont me dan de meest gestelde vragen van dit moment. Dat zijn:

  • Hoe herken je trombose?
  • Hoeveel stappen per dag is gezond?
  • Hoe werkt Paypal?
  • Hoelang mag je in Spanje verblijven?

Laat je dus een nieuwsbrief of blog schrijven dat een ‘Hoe..?’ beantwoord, dan is het aan te raden om dit in de onderwerpregel te verwerken. Immers…, zo heeft deze onderwerpregel er toch maar voor gezorgd dat jij dit leest.

4 andere soorten onderwerpregels die ook goed werken

  • Geef aan wat de ontvanger kan verwachten. Verwerk getallen in de onderwerpregel.
  • Spreek de ontvanger persoonlijk aan. Verwerk zijn naam in de onderwerpregel.
  • Vragende onderwerpregels die problemen adresseren. ‘Heb jij ook moeite met…?’
  • Verrassende onderwerpregels. ‘Dit prachtige huis is het neusje van de zalm voor de doe-het-zelver.’

Waarom is de onderwerpregel zo belangrijk?

De kracht van de onderwerpregel wordt vaak onderschat en vaak nog even snel als laatste onderdeel gedaan. Zonde, want wie goede nieuwsbrieven laat schrijven, besteedt juist extra aandacht aan de onderwerpregel.

Wanneer jij de mailbox opent, dan zie je waarschijnlijk een overzicht van e-mails en worden er steevast twee onderdelen getoond: het onderwerp en de naam van de afzender. De onderwerpregel is dus het eerste inhoudelijke wat ontvangers van jouw e-mailnieuwsbrief zien.

En… het is maar één regel tussen al die andere onderwerpregels. Maar die ene regel bepaalt wel of de ontvanger het interessant genoeg vindt om jouw nieuwsbrief te openen. Dus of de ontvanger verandert in een lezer.