10 nieuwsbrief tips die effect hebben

nieuwsbrief tipsMailboxen lopen dagelijks vol met digitale nieuwsbrieven. Toch is het nog steeds een effectief middel om een boodschap te communiceren. Immers, het brengt jouw nieuws naar de doelgroep toe. De kwaliteit van nieuwsbrieven wisselt sterk.  Daarom in dit artikel praktische nieuwsbrief tips die effect hebben.

  • De onderwerpregel moet de ontvanger van een nieuwsbrief aanspreken. Gebeurt dat niet, dan gaat de nieuwsbrief ongelezen de prullenbak in.
    Pietengilde roept op schoorsteen NIET te vegen.
    Nieuwsbrief 15 – 21 oktober 2017.
  • Een persoonlijke begroeting converteert beter dan een algemene nieuwsbrief. Het is vriendelijker naar de lezer toe. En het noemen van de naam van de ontvanger helpt om spamfilters te vermijden. Doe dit zowel in de e-mail als de onderwerpregel.
  • Vermijd tekens in de onderwerpregel. Bijvoorbeeld: “..”, &, %, €, é,á, è, ö. Niet elk mailprogramma kan goed met leestekens overweg. Het gevolg daarvan kan zijn dat de onderwerpregel verandert in een brij van tekens die onleesbaar zijn. Schrijf daarom liever de zin of het woord zonder leestekens en behoud een leesbare onderwerpregel.

Nieuwsbrief tips over de inhoud

  • Het gaat om de lezer! Maak het bericht dus voor hen relevant. Het doel is dat de lezer actie onderneemt.
  • Gebruik de footer om nieuwe lezers voor de nieuwsbrief te krijgen. Traditioneel bevat dit de afmeldlink, maar waarom ook niet een aanmeldlink? Een goede nieuwsbrief wordt immers doorgestuurd. Dat vergroot de kans dat de tweede ontvanger zich ook op de nieuwsbrief abonneert.
  • Een nieuwsbericht wordt in de nieuwsbrief geplaatst met een titel, de intro en een ‘lees verder’-link. Dus niet het hele verhaal! De ontvanger van de nieuwsbrief leest het hele nieuwsbericht op de website waar de link naartoe verwijst. Dat is waar je de ontvanger wilt hebben: op jouw website. Plaats eventueel een afbeelding bij het bericht, zowel in de nieuwsbrief als bij het nieuwsbericht op de website. Dat vergroot de herkenning.
  • Het is een nieuwsbrief. Verstuur de nieuwsbrief dus ook alleen als er echt iets nieuws te melden valt. Regelmatig een nieuwsbrief versturen is belangrijk, maar liever 1x per maand iets zinnigs vertellen dan 1x per week iets versturen om het versturen.
  • Zorg voor één goede call-to-action per nieuwsbrief! Er is één link in de nieuwsbrief waar de lezer absoluut op moet klikken. Focus daar op. Dat is een must do. De rest is bijzaak.

Nieuwsbrief tips over de techniek

  • Maak het aanmelden voor de nieuwsbrief eenvoudig! Naam en e-mailadres, dat is wat iemand moet invullen op het aanmeldformulier. Elk extra veld is een obstakel.
  • Test de nieuwsbrief. Te vaak een nieuwsbrief versturen zorgt voor onnodige afmeldingen. Op het verkeerde moment een nieuwsbrief versturen, zorgt ervoor dat minder ontvangers de nieuwsbrief openen. Het ideale moment is te achterhalen. Test dit dus.

En de gouden nieuwsbrief tips zijn..

Ga nieuwsbrieven versturen. E-mailmarketing is echt een effectief middel om producten en diensten onder de aandacht te brengen. Ontvang je mijn digitale nieuwsbrief nog niet? Aanmelden kan hier.

Lees meer over e-mailmarketing