Waarom naamsbekendheid creëren belangrijk is?

naamsbekendheid vergrotenHet korte antwoord is: naamsbekendheid leidt tot klanten en verkopen. Sterker nog, het veroorzaakt een toename van verkopen. Hoe groter de naamsbekendheid, hoe meer verkopen. Daarom willen ondernemers zo snel mogelijk naamsbekendheid creëren en die naamsbekendheid vergroten.

Als u nog nooit van iets gehoord hebt, hoe kunt u er dan (online) naar zoeken? Mensen praten pas over uw bedrijfsnaam of merknaam, wanneer zij het kennen. Daarom staat naamsbekendheid creëren gelijk aan aandacht krijgen en vindbaar worden.

Naamsbekendheid zorgt voor herinnering. Timing is alles wanneer ondernemers met potentiële klanten spreken. Vaak is de prospect er nog niet aan toe, maar wanneer hij dat wel is, dan wilt u als ondernemer dat hij aan u denkt en contact opneemt. Blijkt hij uw naam vergeten te zijn… tsja helaas pindakaas.

Herinnering leidt ook tot aanbevelingen vanuit het netwerk. Veel mensen vragen familie, vrienden en collega’s of zij een oplossing of suggestie hebben voor hun probleem. Vaak raden mensen datgene aan wat hen het eerste te binnen schiet, dankzij de naamsbekendheid ervan.

Naamsbekendheid geniet de voorkeur. Hoe vaker een merk voorbijkomt, hoe meer men dit merk zal herkennen. Naamsbekendheid zorgt voor merkherkenning, en dat heeft als voordeel dat uw bedrijf vaak de voorkeur van de potentiële klant krijgt.

Ga maar na. Wanneer ging u, in een gelijke situatie, voor dat ene onbekende en onbeduidende merk? Grote kans dat u koos voor dat merk waar iedereen over praat. Iedereen kiest toch graag voor het bekende, want merkbekendheid lijkt een veilige keuze.

Immers als iedereen…, dan moet het haast wel goed zijn, zo wordt er geredeneerd. Naamsbekendheid creëren is dus ook een stukje loyaliteit en veiligheid genereren. Dat verkoopt én daar betaalt men graag iets meer voor.

Voorbeelden naamsbekendheid

Wat gebeurt er met een merk als de naamsbekendheid zo sterk wordt dat echt alles en iedereen het kent? Heel simpel. Het merk verandert dan in een synoniem voor de dienst die het levert. De merknaam wordt dan als soortnaam gebruikt.

Een merk dat dit overkwam is Aspirine, een pijnstiller van fabrikant Bayer. Tegenwoordig bedoelen we met aspirine elke willekeurige pijnstiller en niet meer dat ene product. En wat dacht u van het mobiele toilet dat vaak bij evenementen staat? U ken het waarschijnlijk beter onder de naam Dixi.

Het meest bekende online voorbeeld van merkbekendheid is natuurlijk dat van zoekmachine Google, waarbij het merk in een werkwoord veranderde. Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Het werd zelfs zo populair dat we spreken over ‘googelen’ in plaats van iets zoeken op internet via een zoekmachine. Wie trouwens met de spelling van dit werkwoord in de knoop komt, kan even spieken in deze woordenlijst.

Hoe kan ik naamsbekendheid creëren?

Wie naamsbekendheid wil creëren doet dat simpelweg zijn gezicht te laten zien. Zowel offline als online. Wanneer het bedrijf, het merk, de producten of diensten maar vaak genoeg voorbij komen, dan blijft de naam vanzelf hangen. Niet voor niets geldt: de kracht van communicatie is herhaling.

Offline kunt u uw naamsbekendheid vergroten door regelmatig dezelfde beurzen, congressen en bijeenkomsten te bezoeken en een netwerk op te bouwen.

Online kunt u uw naamsbekendheid vergroten door via uw website regelmatig een goed verhaal te vertellen. Of publiceer webteksten die in de zoekresultaten van Google verschijnen wanneer uw doelgroep zoekt naar uw producten en diensten.

Verder kunt u de naamsbekendheid vergroten door van tijd tot tijd een verhaal extern te laten publiceren. Dat kan bijvoorbeeld als gastblogger of door het versturen van een persbericht naar de media. Wanneer externe media uw werk publiceren, komt u onder de aandacht bij hun netwerk, met vele nieuwe potentiële klanten.

Wilt u naamsbekendheid creëren of uw naamsbekendheid vergroten?

Pak dan nu de telefoon en bel de Digitale Herrieschopper. Of stuur een e-mail. Dan gaan we serieus aan de slag om uw goede naam en reputatie op te bouwen. Digitale herrie op professionele wijze, dat creëert naamsbekendheid.