Linkteksten: 4 adviezen die lezers naar de gewenste actie leiden

klanten wervenLinkteksten zijn de verkeersborden langs de digitale snelweg. Ze geven informatie over waar je naartoe gaat als je de hyperlink aanklikt, en dus die afslag neemt. Goede linkteksten schrijven is daarom zeer belangrijk. Het kan net het verschil maken wanneer je lezers een bepaalde richting op wilt sturen en hen een gewenste actie uit wilt laten voeren.

Offline gebeurt dit ook, want aan de hand van de informatie op verkeersborden bepalen we of we links afslaan, rechts afslaan of rechtdoor gaan. Wegbeheerders richten dit ook op een bepaalde manier in, want ze willen specifiek verkeer een bepaalde kant opsturen. Denk maar eens aan doorgaand verkeer dat om de dorpskern heen wordt geleid, terwijl dwars door het dorp rijden een kortere (en snellere) route is.

Wil jij het bezoekersverkeer van de website bepaalde acties laten uitvoeren? Of hen naar een bepaald doel leiden? Dan zal je hen moeten motiveren en goed informeren. Denk bijvoorbeeld aan acties als het inschrijven voor een webinar, het volgen van de onderneming via social media, contact opnemen of een bestelling plaatsen. Dat zijn vaak gewenste doelen waar een heldere tekstlink aan bijdraagt.

1. Verban algemene termen in linkteksten

Mensen lezen slecht en online worden webpagina’s veelal gescand. Algemene termen zeggen de bezoekers niets over de inhoud die volgt, behalve dan dat ze aanklikbaar zijn. En dat weten we tegenwoordig allemaal wel.

Klik hier >>
Lees verder >>
Meer informatie >>
Meer weten? Kijk hier>>

Bevat de link een tekst met praktische informatie, dan is het meteen helder voor de bezoeker wat volgt. En als het hem enthousiast maakt, dan zal hij zeker vlot de link aanklikken.

2: Schrijf leesbare linkteksten

Vroeger was de URL onleesbaar, doordat het een willekeurige reeks cijfers, letters en leestekens bevatte. Dat verbeterde toen we het gedeelte na de slash konden invullen met trefwoorden. Tegenwoordig is het nog fijner, doordat we https:// en www. nu vaak kunnen weglaten.

Kunnen we de url dan als linktekst gebruiken? Ja, in een aantal gevallen kan dat handig zijn. Vooral wanneer je wilt dat mensen dit onthouden. Zorg alleen dan wel voor fatsoenlijke leesbare tekstlinks die natuurlijk overkomen.

Schrijf niet: Op https://www.domtoren.nl/nl/de-domtoren/restauratie lees je over de restauratie.
Schrijf ook niet: Op https://bit.ly/3ltjsDW lees je over de plannen voor het herstel van de trots van Utrecht.
Schrijf wel: Op domtoren.nl/restauratie lees je over de plannen en de voortgang.

3: Schrijf een beschrijvende linktekst

Een beschrijvende linktekst werkt echter nog steeds het beste. Gebruik hiervoor de paginatitel van de webpagina die na de link volgt. Door de linktekst een vergelijkbare omschrijving te geven, krijgt de lezer de bevestiging dat hij op de juiste webpagina zit. Dat geeft duidelijkheid en een veilig, vertrouwd en fijn gevoel.

Stel, je wilt een brochure laten maken of een persbericht laten schrijven. Klik nu deze links aan en bekijk vervolgens de paginatitels. Als je dit vergelijkt met linkteksten als “klik hier” of “meer informatie”, dan geeft dit een beter gevoel, toch?

Schrijf niet: Klik hier of een variant hierop.
Schrijf wel: Bekijk de plannen de voortgang voor de restauratie van de Domtoren.

4: Geef een duidelijk signaal af

Wie de zoekresultatenpagina van Google bekijkt, ziet eigenlijk alleen maar linkteksten. Het is hun bestaansrecht, want zonder hyperlinks en goede linkteksten is er geen zoekmachine. De volgorde van de zoekresultaten wordt mede bepaald op basis van het aantal hyperlinks naar een webpagina, hoe meer hoe belangrijker, en het onderwerp van de tekstlinks.

Zoekmachines gebruiken signaalwoorden om te bepalen welke zoekopdrachten naar welke zoekresultaten leiden. En dat is hét moment voor de linktekst, want linkteksten bevatten deze signaalwoorden. Het antwoord op de vraag ‘Waar gaat deze webpagina over?’, dat vinden zowel zoekmachines als lezers in de linktekst.

X: Download het persbericht over effectief samenwerken.
v: Download het persbericht over effectief samenwerken.

X: Bekijk mijn recent geschreven teksten.
V: Bekijk mijn recent geschreven teksten.

X: Schrijf je in voor de workshop Elevator Pitch maken.
V: Schrijf je in voor de workshop Elevator Pitch maken.

Schrijf daarom gericht wanneer je tekst linkt. Vooral bij interne links op de eigen website. Hoe gerichter de linkteksten, hoe vaker lezers de link aanklikken, en hoe scherper de zoekresultaten.