Klanten werven: persbericht schrijven of nieuwsbrief versturen?

klanten wervenHoe krijg ik meer klanten? Hoe kan ik de aandacht trekken van klanten? Hoe zorg ik dat klanten aan mij denken wanneer ze willen kopen? Belangrijker is de vraag: wilt u nieuwe klanten werven of bestaande klanten activeren? Dat bepaalt de keuze om een persbericht te laten schrijven of een digitale nieuwsbrief te versturen. Ik zet de verschillen op een rij.

Persberichten, nieuwsbrieven, social media, het zijn allemaal middelen om een bepaald doel of doelgroep te bereiken. Hoe duidelijker en afgebakender dat is, hoe effectiever het middel wordt.

Nieuwe klanten werven

Wilt u nieuwe klanten werven? Mensen die uw bedrijf, producten en diensten nog niet kennen? Dan is het schrijven en versturen van een persbericht een goede manier.

Immers, een persbericht wordt verstuurd naar (externe) media. De redacteur die het nieuws uit uw persbericht oppakt, publiceert uw verhaal en verspreidt dit onder zijn lezers. Zijn doelgroep bevat een paar “bekenden” van uw bedrijf, maar het aantal mensen dat nog onbekend is met (het nieuwe product of dienst van) uw onderneming, is vaak groter.

Nieuwe klanten werven betekent dus: daar onder de aandacht komen waar uw doelgroep aandacht voor heeft. Dus in de (online) media die zij lezen.

Klanten werven door klantenbinding

Wilt u aan klantenbinding doen? Mensen die in het verleden interesse toonden verleiden tot een eerste aankoop? Of bestaande klanten werven voor het doen van een volgende aankoop?

Dan is het versturen van een digitale nieuwsbrief de manier om uw doelen te bereiken. Immers, een digitale nieuwsbrief kan alleen naar “bekenden” van uw bedrijf worden verstuurd, vanwege de privacywetgeving.

Dit biedt ondernemers grote kansen, want deze mensen willen juist van uw bedrijf horen. Dat is dé reden waarom zij uw bedrijf volgen via social media of zich op de website hebben aangemeld voor uw nieuwsbrief. Zij willen geïnformeerd worden via uw bedrijfsmedia.

Dus creëer entertainment en verleid hen tot nieuwe aankopen. Ze willen het! Zorg voor een goed verhaal. Organiseer een gerichte actie. Of combineer verhalen met leuke kortingen en acties. Dat is altijd goed voor klantenbinding. Met bedrijfsmedia kunnen ondernemers alle kanten op, dus zorg voor de nodige creativiteit. Dan komt u een heel eind.

PersberichtDigitale nieuwsbrief
DoelNieuwe klanten wervenKlantenbinding
DoelgroepOnbekendenBekenden
Type mediaCommunicatie via externe media.Communicatie via bedrijfsmedia
InhoudEen journalistiek nieuwswaardig verhaal.Een goed verhaal, een kortingsactie of totaal iets anders.
PublicatieNiet gegarandeerd. Dit bepaalt de redactie.Gegarandeerd. Het verschijnt op de bedrijfsmedia.
VerspreidingTijdig, voor de deadline.Te bepalen op basis van statistieken.
KrachtDe wet van de grote getallen.
Hoe groter het publiek, des groter het bereik, de naamsbekendheid en de kans op verkopen.
De kracht van herhaling.
Mensen moeten gemiddeld 7x in aanraking komen met uw boodschap, voordat ze tot aankoop overgaan.

Klanten werven is samenspel

Het werven van klanten is een samenspel. Combineer daarom verschillende communicatiemiddelen om leads te genereren. In de ideale situatie sluit het ene communicatiemiddel op het andere aan.

Immers, het schrijven en versturen van een persbericht trekt “onbekenden” naar de bedrijfswebsite. En een goed ingerichte bedrijfswebsite zal deze onbekende websitebezoeker verleiden tot een actie. Is dat geen aankoop? Dan hoort dat op zijn minst een inschrijving op uw digitale nieuwsbrief te zijn.

Het online nieuwsbriefaanmeldformulier is als het ware een “potentiële klantenvanger”. Het zorgt ervoor dat de digitale nieuwsbrief het stokje kan overnemen van het persbericht.

Door de nieuwsbrief veranderen onbekenden / vreemden langzaam in bekenden / vrienden. Door het regelmatig verspreiden van leuke verhalen, acties, en het herhalen van uw boodschap, betrekt u hen steeds weer bij uw onderneming. Zo zorgt u ervoor dat zij zich uw bedrijf herinneren. Dat zal hen uiteindelijk verleiden. Dat zal hen uiteindelijk transformeren naar klanten.

Persbericht Bedrijfswebsite  Digitale nieuwsbrief  Bedrijfswebsite
Vreemden Vrienden Klanten

Wilt u ook klanten binnenhalen?

Bekijk alle mogelijkhedenVraag advies op maat