Klanten werven: persbericht schrijven of nieuwsbrief versturen?

klanten wervenHoe krijg ik meer klanten? Hoe kan ik de aandacht trekken van klanten? Hoe zorg ik dat klanten aan mij denken wanneer ze willen kopen? Belangrijker is de vraag: wil je nieuwe klanten werven of bestaande klanten activeren? Dat bepaalt de keuze om een persbericht te laten schrijven of een digitale nieuwsbrief te versturen. Ik zet de verschillen op een rij.

Persberichten, nieuwsbrieven, social media, het zijn allemaal middelen om een bepaald doel of doelgroep te bereiken. Hoe duidelijker en afgebakender dat is, hoe effectiever het middel wordt.

Nieuwe klanten werven

Wil je nieuwe klanten werven? Mensen die jouw bedrijf en de producten en diensten nog niet kennen? Dan is het schrijven en versturen van een persbericht een goede manier.

Immers, een persbericht wordt verstuurd naar (externe) media. De redacteur die het nieuws uit het persbericht oppakt, publiceert jouw verhaal en verspreidt dit onder zijn lezers. Zijn doelgroep bevat een paar “bekenden” van jouw bedrijf, maar het aantal mensen dat nog onbekend is met (het nieuwe product of dienst van) jouw onderneming, is vaak groter.

Nieuwe klanten werven betekent dus: daar onder de aandacht komen waar jouw doelgroep aandacht voor heeft. Dus in de (online) media die zij lezen.

Klanten werven door klantenbinding

Wil je aan klantenbinding doen? Mensen die in het verleden interesse toonden verleiden tot een eerste aankoop? Of bestaande klanten werven voor het doen van een volgende aankoop?

Dan is het versturen van een digitale nieuwsbrief de manier om jouw doelen te bereiken. Immers, een digitale nieuwsbrief kan alleen naar “bekenden” van het bedrijf worden verstuurd, vanwege de privacywetgeving.

Dat biedt ondernemers grote kansen, want deze mensen willen juist van jouw bedrijf horen. Dat is dé reden waarom zij het bedrijf volgen via social media of zich op de website hebben aangemeld voor de nieuwsbrief. Zij willen geïnformeerd worden via de bedrijfsmedia.

Dus creëer (iets) nieuws. Verleidt hen tot nieuwe aankopen. Ze willen het! Zorg voor een goed verhaal. Organiseer een gerichte actie. Of combineer verhalen met leuke kortingen en acties. Dat is altijd goed voor klantenbinding. Met bedrijfsmedia kunnen ondernemers alle kanten op, dus wees creatief. Dan kom je een heel eind.

Persbericht Digitale nieuwsbrief
Doel Nieuwe klanten werven Klantenbinding
Doelgroep Onbekenden Bekenden
Type media Communicatie via externe media. Communicatie via bedrijfsmedia
Inhoud Een journalistiek nieuwswaardig verhaal. Een goed verhaal, een kortingsactie of totaal iets anders.
Publicatie Niet gegarandeerd. Dit bepaalt de redactie. Gegarandeerd. Het verschijnt op de bedrijfsmedia.
Verspreiding Tijdig, voor de deadline. Te bepalen op basis van statistieken.
Kracht De wet van de grote getallen.
Hoe groter het publiek, des groter het bereik, de naamsbekendheid en de kans op verkopen.
De kracht van herhaling.
Mensen moeten gemiddeld 7x in aanraking komen met jouw boodschap, voordat ze tot aankoop overgaan.

Klanten werven is samenspel

Het werven van klanten is een samenspel. Combineer daarom verschillende communicatiemiddelen om leads te genereren. In de ideale situatie sluit het ene communicatiemiddel op het andere aan.

Immers, het schrijven en versturen van een persbericht trekt “onbekenden” naar de bedrijfswebsite. En een goed ingerichte bedrijfswebsite zal deze onbekende websitebezoeker verleiden tot een actie. Is dat geen aankoop? Dan hoort het op zijn minst een inschrijving op de digitale nieuwsbrief te zijn.

Het online nieuwsbriefaanmeldformulier is als het ware een “potentiële klantenvanger”. Het zorgt ervoor dat de digitale nieuwsbrief het stokje kan overnemen van het persbericht.

Door de nieuwsbrief veranderen onbekenden en vreemden langzaam naar bekenden en vrienden. Door het regelmatig verspreiden van leuke verhalen, acties, en het herhalen van de boodschap, betrek je hen steeds weer bij de onderneming. Zo zorg je ervoor dat zij zich jouw bedrijf herinneren. Dat zal hen uiteindelijk verleiden. Dat zal hen uiteindelijk transformeren naar klanten.

Persbericht Bedrijfswebsite  Digitale nieuwsbrief  Bedrijfswebsite
Vreemden Vrienden Klanten

Wil jij ook klanten binnenhalen?

Bekijk alle mogelijkhedenVraag advies op maat