Dé ingrediënten voor een succesvolle social media strategie

social media strategieWanneer retweet of deel je een update met anderen via social media? Herinner jij je nog de laatste keer dat je dit via twitter, facebook of linkedin deed, en waarom? Waarschijnlijk om precies dezelfde reden als dat alle andere mensen dit doen. En ook jij maakte toen waarschijnlijk reclame voor een bedrijf.  

Waarom? Omdat we het leuk vinden! Omdat we onszelf er mee associëren of in herkennen. Beter gezegd: als we het te gek, cool, hip of fantastisch vinden en keihard “WAUW!!!” roepen. Daarom!

Onderstaande film kreeg letterlijk mensen in beweging. Het werd massaal gedeeld, terwijl het helemaal niets te maken heeft de activiteiten van dit automerk. En toch steeg de cutefactor en naamsbekendheid enorm.

 

Hetzelfde gebeurde voor de KLM, nadat ze de social media campagne Tile & Inspire lanceerden om het Nederlandse erfgoed te eren. De resultaten hebben de vliegmaatschappij geen windeieren gelegd.

 

Maakt het jou uit dat dit een filmpje van Volkswagen of KLM is en je indirect reclame maakt door dit te delen? Waarschijnlijk niet, want het is simpelweg te leuk voor woorden. Te bijzonder om niet te delen met anderen. Voor harde commerciële uitingen maken mensen geen digitale herrie, maar voor zoiets wel.

Content & Social Media

Natuurlijk kan of wil elke MKB-ondernemer het niet zo groots aanpakken, maar dat hoeft ook niet. Met enige creativiteit, herkenbaarheid en goede content kan een specifieke doelgroep bereikt worden.

Zo zijn er bij bandenservicebedrijf Premio Roban vele klanten mamma’s en pappa’s. hen maakten we blij door aan de veiligheid van hun kroost te denken. En dat werd gewaardeerd, ze hielpen mee dit nieuwsbericht te verspreiden. Zelfs de tuinliefhebbers wisten we zover te krijgen.

Ook meer mensen bereiken met social media?

In alles zit een verhaal. Het hangt er maar net vanaf welke doelgroep je wilt aanspreken en op wat voor manier we er een draai aan kunnen geven.

Ontdek de Social Media Lawine Ik wil hulp met mijn social media