Dé ingrediënten voor een succesvolle social media strategie

social media strategieWanneer retweet of deelt u een update met anderen via social media? Herinnert u zich nog de laatste keer dat u dit via twitter, facebook of linkedin deed, en waarom? Waarschijnlijk om precies dezelfde reden als dat alle andere mensen dit doen. En waarschijnlijk maakt u tegelijkertijd nog reclame voor een bedrijf ook. Waarom? 

Omdat we het leuk vinden! Omdat we onszelf er mee associëren of in herkennen. Beter gezegd: als we het te gek, cool, hip of fantastisch vinden en keihard “WAUW!!!” roepen. Daarom!

Onderstaande film kreeg letterlijk mensen in beweging. Het werd massaal gedeeld, terwijl het helemaal niets te maken heeft de activiteiten van dit automerk. En toch steeg de cutefactor en naamsbekendheid enorm.

 

Hetzelfde gebeurde voor de KLM, nadat ze de social media campagne Tile & Inspire lanceerden om het Nederlandse erfgoed te eren. Herinnert u zich dat nog? De resultaten hebben de vliegmaatschappij geen windeieren gelegd.

 

Maakt het u uit dat dit een filmpje van Volkswagen of KLM is en u indirect reclame maakt door dit te delen? Waarschijnlijk niet, want het is simpelweg te leuk voor woorden. Te bijzonder om niet te delen met anderen. Voor harde commerciële uitingen maken mensen geen online tamtam, maar voor zoiets wel.

Content & Social Media

Natuurlijk kan of wil elke MKB-ondernemer het niet zo groots aanpakken, maar dat hoeft ook niet. Met enige creativiteit, herkenbaarheid en goede content kan een specifieke doelgroep bereikt worden.

Zo zijn er een heleboel liefhebbers van oldtimers die geregeld toertochten maken en festivals bezoeken. Daar speelde ik op in met dit nieuwsbericht over oldtimerfestivals, wat zeer gewaardeerd en gedeeld werd door de doelgroep van bandenservicebedrijf Premio Den Haag.

Bij de collega in Roosendaal, Premio Roban, zijn vele klanten mamma’s en pappa’s. Zij waren dan ook erg blij dat we aan de veiligheid van hun kroost dachten en hielpen daardoor mee dit nieuwsbericht te verspreiden. Zelfs de tuinliefhebbers wisten we zover te krijgen.

Wilt u ook via social media meer mensen bereiken?

In alles zit een verhaal. Het hangt er maar net vanaf welke doelgroep u wilt aanspreken en op wat voor manier we er een draai aan kunnen geven. Neem gerust contact op om te brainstormen over de mogelijkheden.