Hoe krijg ik (meer) nieuwsbriefabonnees?

NieuwsbriefabonneesNee! Nee! Nee! Het mag niet, het is echt niet meer oké! Stiekem e-mailadressen toevoegen aan de verzendlijst van uw nieuwsbrief zonder expliciete toestemming van deze onvrijwillige nieuwsbriefabonnees is zóóó vorige eeuw. Zeker nu met die nieuwe regeltjes van de Europese Privacywet is het nu echt helemaal uit den boze. Alleen… hoe krijgt u dan mensen zover om zich aan te melden als abonnee voor uw nieuwsbrief?

Voor die mensen die nog geen nieuwsbrief versturen zal ik eerst nog kort ingaan op een andere vraag, namelijk:

Waarom wil ik nieuwsbriefabonnees?

Stelt u zich eens voor dat iemand online zoekt naar een product of dienst uit uw assortiment en via de zoekmachine uw website bezoekt. Als een echte Hollander is het eerst kijken, kijken, maar (nog) niet kopen. Immers, na kijken komt vergelijken, gevolgd door ‘er nog even over nadenken’.

Enkele dagen later wil deze persoon toch nog even weer op uw website kijken, alleen… wat was de url nou ook alweer? En de zoekmachine geeft nu hele andere zoekresultaten bij dezelfde zoekopdracht. De website is onvindbaar, dus: weg potentiële klant.

Had u nou maar zijn naam en e-mailadres. Dan had u regelmatig in zijn mailbox voorbij kunnen komen door een digitale nieuwsbrief te versturen. En de klant had naar uw website kunnen doorklikken en alsnog dat ene product kunnen bekijken, en wellicht kunnen kopen.

E-mails worden vrijwel dagelijks bekeken en die e-mailnieuwsbrief blijft in zijn mailbox liggen tot het geopend en gewist wordt. Een digitale nieuwsbrief leidt dus tot een grotere betrokkenheid en meer kans op verkopen. Daarom wilt u nieuwsbriefabonnees.

Alleen, hoe komt u dan (op een legale manier) aan nieuwsbriefabonnees? Nou, zo dus:

Creëer een belang
Als ze zich niet aanmelden dan vergaat de wereld!!! Of nou ja, ze missen natuurlijk al die relevante en razend interessante nieuwtjes, en al die geweldige aanbiedingen met heel veel korting. Dat wilt u toch niet mislopen?

Creëer een pop-up inschrijfformulier
Ja, pop-ups zijn irritant. Ik geef het onmiddellijk toe. Echter, pop-up inschrijfformulieren werken wel. Veel beter dan gewone inschrijfformulieren. Overigens, het is mogelijk de pop-up zo in te stellen dat deze enigszins op een fatsoenlijke manier in het gezicht van de websitebezoeker wordt geknald.

Creëer een win-winsituatie
Geef uw websitebezoekers iets waardevols. Bij voorkeur iets dat niets of weinig extra’s kost. Geef iets relevants of interessants en u hebt nieuwe nieuwsbriefabonnees. Om zo’n win-winsituatie te creëren zijn er een paar mogelijkheden:

  • Omkoping
    Bied een korting op een volgende aankoop. Als Hollanders keiharde knaken kunnen besparen in hun portemonnee, dan vinden ze het vrijwel altijd de moeite waard.
  • Kennis delen
    Bied een incentive, Geef gratis informatie over een bepaald onderwerp. Denk aan een whitepaper, een video of  een webinar. Bijkomend voordeel is dat u meer als expert wordt gezien en men eerder bij u zal kopen.

Creëer duidelijkheid
Wat voor soort informatie gaat u via de nieuwsbrief versturen? Wat kan de nieuwsbriefabonnee op hoofdlijnen verwachten? De kans dat iemand zich inschrijft neemt toe als zulke zaken duidelijk zijn. Wat ook helpt, is vertellen hoe vaak u de nieuwsbrief verstuurd.

Creëer een goed verhaal
Wanneer mensen informatie zoeken en dit vinden op uw website, dan bent u al goed op weg.
Wanneer de informatie zo geschreven is dat mensen het fijn vinden om dit te lezen, dan doet u het goed.
Wanneer mensen meer van zulke verhalen willen lezen, nieuwsgierig raken, en veranderen in hongerige wolven op jacht naar meer informatie, dan doet u het geweldig!

Want wat doen mensen dan? Ze nemen dan of actief contact op per e-mail of telefoon. Of ze melden zich aan voor de passieve manier van op de hoogte blijven door zich op uw nieuwsbrief of social media te abonneren. En soms doen ze beide.

Goede content met duidelijke en leesbare informatie die als praktisch, grappig, interessant en relevant wordt ervaren, dat zorgt ervoor dat mensen actie ondernemen. Goede verhalen zorgen ervoor dat nieuwsbriefabonnees geabonneerd blijven, vreemden in vrienden veranderen, en uiteindelijk klanten worden.

Wilt u ook meer legale nieuwsbriefabonnees?

Rechts bovenaan deze pagina kunt u zich inschrijven voor mijn nieuwsbrief waarmee ik regelmatig praktische adviezen over dit onderwerp deel. Wilt u meteen doorpakken? Neem dan contact met mij op, want ik verzorg e-mailmarketing voor bedrijven. Oftewel, ik verstuur nieuwsbrieven voor bedrijven en zorg ervoor dat het aantal nieuwsbriefabonnees op hun verzendlijst groeit.

Oh trouwens, voor wat betreft die expliciete toestemming van nieuwsbriefabonnees: goed bewaren en bij een controle desgewenst laten zien. Dan bent u voor dit onderdeel AVG oké.