7b. Hoe vertelt u een Elevator Pitch?

Dit is wat u net hoorde:

‘Ik ben Henk-Jan de Meer van Henk Reports | tekst & beeld en ik zet andermans daden om in woorden. Dat doe ik door het schrijven van teksten zoals journalistieke artikelen voor kranten, tijdschriften en online media of teksten voor bedrijven die deze publiceren in brochures, nieuwsbrieven, persberichten of op hun websites. Welke daden kan ik voor jou omzetten in woorden?’

Toen ik deelnemers van mijn workshop Elevator Pitch maken vroeg hoe dit op hen overkwam, stelden ze dat het een heel verhaal was met veel informatie en voornamelijk veel details. Ze hadden halverwege mijn ‘speech’ veel moeite om zich te concentreren en de meesten haakten dan ook af en kregen lang niet alles mee.

Waarschijnlijk hebt u in vergelijkbare woorden hetzelfde opgeschreven.

Andere reacties waren dat het ook agressief of nep overkwam. Net alsof het ingestudeerd is, wat ook zo is natuurlijk. De deelnemers kregen het gevoel dat dit een verkoop- of marketingpraatje is waarbij het om mij en niet om hen gaat. En dat vonden ze niet leuk.

Niemand houdt van monologen, zeker niet tijdens een netwerkbijeenkomst. U wilt uw business promoten, maar die andere ondernemer wil dat ook. En als iedereen zich alleen voor zijn eigen ding interesseert, dan heeft netwerken eigenlijk geen zin meer. Met alleen maar verkopers zal niemand iets (ver)kopen.

Geef uw gesprekspartner dus ook de ruimte. Hoe u dat doet? Door geen marketingpraatje te houden, maar een gesprek te voeren. En het beste is dan ook nog eens de ander voor te laten gaan. Gun hem dat.

En die Elevator Pitch dan? Die hakt u straks in stukjes en komen terloops voorbij in een gesprek.

________________________________________________________________________