4. Spelen met taal

Om het verschil te maken met uw Elevator Pitch kunt u het beste denken vanuit de klant als u antwoord op de vraag ‘Wat doe je?’ geeft. Het is eveneens duidelijk dat u met één pakkende zin de aandacht van de gesprekspartner moet vangen.

Waarschijnlijk hebt u nu een lijst op papier gezet van allerlei kleine zaken die u doet. Praktisch, concreet en bondig opgeschreven. Mogelijk vraagt u zichzelf nu af hoe u dat allemaal in een Elevator Pitch gepropt krijgt.

Het antwoord daarop is: niet!

De truc is om te kijken naar het grotere geheel. Wat is het overkoepelende van al die dingetjes waarvoor u zorgt? Waar leiden al die dingetjes uiteindelijk naar toe?

Let op! Beland niet in het zweverige. Blijf concreet en in uw vakgebied.

Uitspraken zoals ‘ik inspireer’ of ‘ik maak mijn klanten gelukkig’ zijn leuke formuleringen, maar daar kan zo’n beetje alles onder vallen. De timmerman die mijn deur repareert maakt me namelijk ook gelukkig.

Vraagt u zichzelf daarom het volgende af: Is dit het doel? Of is dit een middel om een hoger doel te bereiken?

Ter inspiratie een aantal voorbeelden. Aan de linkerzijde het middel en aan de rechterzijde het hogere doel. Oftewel het gevolg, de waarde, het belang, het voordeel, maar dan mooier geformuleerd.

  __________Middel                                        Doel
‘Ik huur geen advocaat, maar een grotere kans op vrijspraak’
‘Ik koop geen shampoo, maar glanzende haren’
‘Ik huur geen incassobureau, maar voorkom financiële klappen’
‘Ik koop geen wasmachine, maar schone frisse kleren’
‘Ik koop geen tekst, maar een boodschap die overkomt’

Opdracht

Bekijk de eerder gemaakte antwoorden van de vorige opdrachten.
Benoem de middelen en de doelen.

________________________________________________________________________