1. Het doel van een Elevator Pitch

In 30 seconden uzelf voorstellen en dat zo doen dat het voor gesprekspartners meteen duidelijk is wie u bent en wat u doet. Hem nieuwsgierig maken naar meer en een positieve indruk achterlaten. Dat is het doel waar we in deze serie artikelen samen aan gaan werken.

Een Elevator Pitch is een presentatie waarin iemand in korte tijd iets krachtigs neerzet. Zichzelf, zijn producten of diensten, zijn goede doel, enz. etc.

Zo wil een sollicitant zichzelf en zijn kunnen krachtig presenteren tijdens een sollicitatiegesprek, want hij wil die baan hebben. Belangenbehartigers en medewerkers van goede doelen proberen (financiële) steun van bijvoorbeeld drukbezette politici te verkrijgen. En de ondernemer wil zijn bedrijf bekend maken om opdrachten binnen te halen.

Al deze verschillende mensen hebben twee dingen gemeen. Ze willen zichzelf duidelijk presenteren, en ze moeten dat doen in korte tijd. Een goede Elevator Pitch is daarom een must have, want die eerste paar seconden maken het verschil tussen wel of geen interesse.

In deze serie artikelen gaan we uit van de netwerkende ondernemer. Dat is onze doelgroep, maar weet dus dat er meerdere doelen en doelgroepen mogelijk zijn.

Opdracht

Wie wilt u aanspreken? Of aan wie wilt u zich presenteren?
Met welk doel?  

In algemene zin is het doel van een Elevator Pitch om op een positieve manier in het geheugen van de gesprekspartner te blijven hangen. De kans is groot dat hij nu geen opdracht geeft, maar de kans is groter dat dit later wel het geval is. Of dat hij iemand in zijn netwerk kent die op zoek is naar uw aanbod.

Op dat soort momenten wilt u dat deze gesprekspartner aan u denkt, zodat hij u in contact brengt of zelfs aanbeveelt: ‘Hey, als je dat zoekt dan moet je eens met die persoon praten.’

________________________________________________________________________