Dit staat er op het verlanglijstje van journalisten

media aandachtWie een goede band heeft met de journalist, kan handig inspelen op zijn verwachtingen. En dat biedt grotere kansen op media-aandacht en goede publiciteit. De journalistenvakbond onderzocht wat er op het verlanglijstje van journalisten staat. Dit zijn de resultaten:

Corrigeer alleen ‘feitelijke onjuistheden’

Het is begrijpelijk dat geïnterviewden willen weten wat journalisten over hen schrijven in het artikel, voordat het gepubliceerd wordt. Journalisten snappen dat en velen van hen komen anderen daarin vaak wel tegemoet. Immers, u wilt een goed artikel en de journalist wil dat ook.

Wordt het artikel ter inzage gegeven, maak dan geen opmerkingen over zaken als de schrijfstijl. Ga het bericht zeker niet herschrijven met ‘positieve aanvullingen’. Journalisten zullen dat niet accepteren. Houd het bij opmerkingen over ‘feitelijke onjuistheden’. Dat zal de journalist aanpassen. Dat is een win-winsituatie.

Mail een persbericht

Bijna de helft van de ondervraagde journalisten zegt over het contact met de buitenwereld: ‘stuur vooral een mail’. Ruim een derde vindt bellen ook goed, maar alleen als het dringend is. Laat dus vooral een persbericht schrijven en dit per e-mail versturen.

Wees bereikbaar

Natuurlijk is het vervolgens wel belangrijk dat de woordvoerder bereikbaar is voor vragen van journalisten. Zorg na het versturen van het persbericht dus wel dat de woordvoerder telefonisch bereikbaar is, want anders loopt u mogelijk ook publiciteit mis.

Journalisten willen vragen meteen kunnen stellen. Vooral wanneer iets hot en actueel is. Bovendien hebben ze deadlines waardoor vaak snel antwoord nodig is. Het verschilt per type medium, maar woordvoerders doen het goed als ze binnen twee uur reageren. Langer dan 24 uur wachten is voor de meeste journalisten not done.

Kom afspraken na

Bel de journalist terug als dit hem beloofd is. Ook als er niets nieuws valt te melden of wanneer er toch geen commentaar gegeven wordt. Journalisten ervaren dat als professioneel en vriendelijk, want hiermee hebben zij duidelijkheid.

De journalist hoeft niet langer te wachten en kan het artikel – voor zover mogelijk – afronden en doorgaan met het volgende stuk. Natuurlijk hoort een journalist liever iets anders, maar een professional accepteert ook zulke antwoorden.

‘Extra’ bron van nieuws

Zo’n 95% van alle ondervraagde journalisten raadpleegt de eigen media van organisaties. Denk aan websites, nieuwsbrieven en social media. Het merendeel van hen doet dit geregeld en ziet het als een ‘extra’ bron van nieuws.

Bedrijven die aan contentmarketing, e-mailmarketing en social media marketing doen, weten daar de media ook mee te bereiken. Eigen bedrijfsmedia zijn dus een welkome aanvulling voor de nieuwsgaring van journalisten.

Gun de primeur en licht toe

Het enige wat journalisten niet leuk vinden is als primeurs voor de eigen bedrijfsmedia worden bewaard. Of als de afdeling Communicatie niets aan de journalist wil toelichten en hem verwijst het naar het eigen artikel. De journalist toont interesse en stelt vragen. Hij wil graag zijn eigen originele insteek op het verhaal schrijven. Geef hem dan ook die antwoorden waarmee hij zijn werk kan doen.

Het onderzoek

De vragen van het journalistenonderzoek zijn beantwoord door een kleine zeshonderd journalisten die werken voor dagbladen, tijdschriften, radio, tv, persbureaus en huis-aan-huisbladen.