Alle hens aan dek? Zo houd je contact met jouw klantenbestand!

e-mail marketing digitale nieuwsbriefZit jouw bedrijf op slot of blijven klanten weg? Dan is het nu alle hens aan dek! Na stilstand komt beweging. Beweging is vooruitgang. Vooruitgang is verandering. En elke verandering vraagt om communicatie. Dat betekent heldere teksten laten schrijven en een digitale nieuwsbrief maken. Wanneer de wind draait, dan kunnen deze ondernemers meteen met bolle zeilen op volle kracht vooruit!

In tijden van maatschappelijke en offline stilstand communiceren we vooral online. Direct marketing per e-mail was én is nog altijd een zeer effectieve vorm van communicatie. Vooral wanneer ondernemers een flink klantenbestand hebben. En let op! Ik gebruik bewust het woord klantenbestand.

Terugkerende klant

Het klantenbestand bestaat uit huidige klanten én voormalige klanten. Dus iedereen die ooit iets bij jouw onderneming gekocht heeft, vanaf dag 1 dat de onderneming bestaat. Dat is dus een bestand met enorme potentie. Zeker wanneer daar nog weinig tot niets mee gedaan is.

Duik daarom in de mailbox of administratie. Verzamel namen en e-mailadressen, en zorg vervolgens voor een duidelijke tekst met een krachtige boodschap. Dan heb je vrijwel alle ingrediënten om een professionele digitale nieuwsbrief te versturen die huidige en voormalige klanten kan veranderen in terugkerende klanten.

Ja, maar…. wat vertel ik dan?

Dat is simpel: wat mensen van jouw bedrijf of dienstverlening kunnen verwachten.
Waar ga jij voor? Waar staat jouw bedrijf voor? Wat is er nu eventjes anders? Welke spelregels zijn er om iedereen veilig en gezond te houden? Mensen willen gewoon weten waar ze aan toe zijn en het liefst iets positiefs lezen. Dus: “Wat wel kan!”.

Ja, maar… die privacywet dan?

Ohja, dat is ook zo. Die Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Had ik helemaal… niet vergeten. Het is nu eenmaal zo dat direct marketing alleen verstuurd mag worden als de ontvanger daar toestemming voor heeft gegeven. En er is natuurlijk die uitzondering:

“U hoeft geen toestemming te vragen als u uw bestaande klanten benadert met aanbiedingen voor uw eigen, soortgelijke producten.” – “Iemand is een bestaande klant als deze persoon een product of dienst van u heeft gekocht. Er moet sprake zijn van een koopovereenkomst of dienstverleningsovereenkomst waarin u verplicht bent of was om iets te leveren en de klant om daarvoor te betalen.” Bron: Autoriteit Persoonsgegevens.

Dus het kan! En het mag!

Ja, maar… hoe pak ik dat dan aan?

Met beide handen!

Jij hebt nu tijd over om hierin te investeren. Dus pak die kans! In deze gekke tijden zijn mensen vaker, langer en meer dan ooit online. Dat is ideaal voor digitale herrie! En voor alle duidelijkheid, dit is geen investering in een mailadressenbestand of een digitale nieuwsbrief. Nee, dit is een investering in klantenbinding.

Dat houdt het bedrijf in beweging terwijl de zaak op slot zit. Dat brengt de inkomstenstroom versneld op gang, zodra die sleutel weer omgedraaid mag worden.

Digitale nieuwsbrief maken: praktische tips

  • Heeft een klant ooit uitdrukkelijk aangegeven dat hij geen digitale nieuwsbrief wil ontvangen? Respecteer zijn keuze.
  • Is onduidelijk of een klant zoiets geuit heeft? Bij twijfel niet doen. Of zorg dat de afmeldlink duidelijk zichtbaar is, zodat hij alsnog eenvoudig een eventueel ‘nee’ kan geven.
  • Leestip: Hoe krijg ik (meer) nieuwsbriefabonnees?
  • Nieuwe mindset nodig of liever eerst op andere manieren bewegen? Praat met Erik Breedveld van The Power Community. Hij pakt jou aan en zorgt ervoor dat jij ook als ondernemer doorpakt.