Crisiscommunicatie is…

crisiscommunicatieDe maatschappij verandert snel. (Hoe) verandert het bedrijf mee? Zelfs al is het voorlopig business as usual in crisistijd, dan nog is duidelijke communicatie geboden. Immers, je kunt zomaar ineens de uitzondering zijn. Zo gebruik je de crisiscommunicatie om mensen gerust te stellen en duidelijkheid te geven.

Waar het ene bedrijf gewoon doorgaat, past de ander de dienstverlening, de bereikbaarheid, de openingstijden of de manier van werken aan. Mensen zien constant veranderingen en dat maakt hen onrustig. In tijden van onzekerheid groeit de behoefte aan duidelijkheid.

Crisiscommunicatie is vragen beantwoorden

Wat gaat er gebeuren? Wat kunnen we (niet) verwachten? Waar kunnen we (nog) terecht? Beantwoord de vragen van jouw werknemers, leveranciers of klanten. De vraag creëert de behoefte.

Heb je het antwoord zelf nog niet helder? Communiceer dan wat je wel weet. Bijvoorbeeld dat het (probleem) bij jullie bekend is. Dat aan een oplossing wordt gewerkt. Dat het uitgezocht wordt.  Vraag om geduld. Geef aan dat er contact wordt opgenomen wanneer er meer valt te vertellen. Geef eventueel een (ruime) tijdsindicatie. Ook dat is ontzorgen en geruststellen.

Crisiscommunicatie is ‘het waarom’ communiceren

Vertel welke veranderingen eraan komen, en leg goed uit waarom. Dat helpt begrip te kweken en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op gaan staan.

  • Waarom doet het bedrijf dit?
  • Waarom is dit belangrijk voor jullie (klanten, werknemers, leveranciers, bedrijf)?

Handel open en daadkrachtig. Een crisis kan dan zelfs een gunstig effect op de bedrijfsreputatie hebben. Immers, je laat zien waar het bedrijf voor staat.

Crisiscommunicatie is hoofdpunten benoemen

In tijden van crisis neemt de informatiestroom enorm toe. Neem alleen al de nieuwsstromen van de media met hun liveblogs. De hoeveelheid informatie zorgt er haast voor dat we het overzicht kwijtraken en in die brei verzuipen.

Daarom is crisiscommunicatie tevens kort en krachtig communiceren. Iedereen moet het kunnen volgen en begrijpen. Dat betekent eenvoudig taalgebruik, korte zinnen en bondige teksten schrijven.

Een handig en veelgebruikt middel is de infographic. Dat is een informatieve illustratie, een combinatie van tekst en beeld. Ideaal om mensen die slecht lezen toch de belangrijkste punten mee te geven.

(Tekst gaat verder onder deze infographic.)crisiscommunicatie infographicCrisiscommunicatie is Wei en Ji

Crisiscommunicatie is Wei Ji 危机

Wist je dat het Chinese woord voor crisis, Wei Ji 危机, is opgebouwd uit de karakters gevaar en kansen? Wei Ji 危机 betekent crisis. Wei 危 betekent gevaar. En Ji betekent 机 kansen of mogelijkheden.

Zelfs in tijden van crisis kunnen we een optimistische insteek communiceren. Elke crisis biedt kansen en leidt tot veel creativiteit. Maak daar gebruik van. Benoem vooral welke mogelijkheden er (nog) wel zijn, want ze zijn er.

Crisiscommunicatie is ook een beetje humor gebruiken

Zeker in deze crisistijd is het belangrijk om aan de eigen gezondheid te denken. Zorg daarom naast inspanning tevens voor ontspanning. Communiceer wanneer het kan ook iets luchtigs, iets grappigs, iets ludieks, een positief gevolg of iets moois. Immers, een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.

Bij de pakken neerzitten? Nu juist doorpakken met teksten schrijven!

Een groot deel van het werk ligt bij bedrijven stil. Het mooie daarvan is dat dit ruimte creëert om die dingen op te pakken die normaal gesproken blijven liggen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het vernieuwen van de teksten op de website. Die kunnen vast wel een opfrisbeurt gebruiken.
  • het actualiseren van de brochure die al vijf jaar lang hetzelfde is.
  • de communicatie via social media nu eens goed neer te zetten.
  • het persbericht te laten schrijven voor wanneer alles weer van start gaat.

Als Digital Nomad verricht ik vrijwel al mijn schrijfwerk voor klanten op afstand. Via telefonische interviews verzamel ik input voor teksten, waarna ik de teksten via e-mail verstuur. Voor de Digitale Herrieschopper is het dus business as usual, want ik blijf pakkende teksten schrijven.