Contentplan 2021: Op welke dag haak jij aan om waarde te creëren?

contentplanWist jij dat er een Warmetruiendag is? Of een Nationale Pindakaasdag? Ja, echt waar. Deze dagen bestaan én worden gevierd. Haak daarom in op het relevante gespreksonderwerp van de dag, zodat klanten jouw bedrijf meer waarderen. 2021 is namelijk het jaar van hét contentplan dat draait om waarde voor klanten creëren.

Secretaressedag, Valentijnsdag en Moederdag klinken je waarschijnlijk bekender in de oren. Toch zijn er genoeg andere nationale dagen of weken waarmee bedrijven wat mee kunnen doen. Bereid je daarom goed voor, want een fantastische inhaker vergroot niet alleen de naamsbekendheid, maar maakt jouw merk ook onweerstaanbaar.

Wereld Braille Dag

Zo kan de Bron Groep als drukwerkveredelaar samen met drukkerijen al op 4 januari hun werk extra onder de aandacht brengen. Dan is het Wereld Braille Dag en hoe gaaf is het als ze hun kennis en kunde inzetten om iets te doen voor die doelgroep die eigenlijk nooit kan genieten van hun veredelingskunsten: de blinden en slechtzienden.

Change your Password Day

Online beveiligen we veel met wachtwoorden. Maar het is nog steeds iets wat we niet vaak genoeg wijzigen. Om daar aandacht voor te vragen is Change your Password Day in het leven geroepen. En dat geeft bedrijven als ComfiTech een mooie aanleiding om op 1 februari net dat beetje extra service te bieden aan hun klanten bij wie ze al die innovatieve slimme apparatuur installeren.

Complimentendag

En wat dacht je van de kansen voor BioWineOnline in aanloop naar de Nationale Complimentendag op 1 maart. Wie vindt het nou niet leuk om een complimentje te krijgen? Hoe mooi is het om die blijk van waardering op een originele manier te onderstrepen met een gezonde heerlijke biologische wijn.

Boomfeestdag

17 maart is het Nationale Boomfeestdag. Wat een mooi moment voor duurzame ondernemers om de publiciteit te zoeken. Maak bijvoorbeeld bekend dat je voortaan bij iedere aankoop een boom plant om de co2 van de productie en het transport te compenseren. Of vertel iedereen over de details van jouw bos.

1 april

Kikker in je bil! Veel organisaties grijpen deze datum aan om journalisten voor de gek te houden. Het is inmiddels traditie om een persbericht te versturen met een verhaal dat op het randje zit van te mooi om waar te zijn. Zo kreeg Veilig Verkeer Nederland enkele jaren geleden dankzij een bijzonder verkeersbord media-aandacht. Trapt de journalist in jouw marketingstunt? Of gaat het nieuwsbericht mee in het overzicht van 1 aprilgrappen?

Werelddag van de Persvrijheid

Op 3 mei is het de Internationale Dag van de Persvrijheid. En persvrijheid is toch wel iets waarmee we ons gelukkig mee mogen prijzen. Het heeft namelijk nogal wat invloed op de manier waarop een land geregeerd wordt. Vergelijk bijvoorbeeld ons land maar eens met Turkije of de Verenigde Staten.

Daarom grijp ik als persberichtenschrijver deze dag aan om een feestje te vieren. Eerder deed ik gratis nieuwschecks voor ondernemers, maar komend jaar wil ik iets anders doen. Maar wat?

Dit zijn mijn opties:

  1. Een uur lang brainstormen over onderwerpen en invalshoeken om de publiciteit te halen.
  2. Een geschreven persbericht gratis nalezen en verbeteringen adviseren om de kans op publiciteit te vergroten.
  3. Kosteloos een persbericht schrijven en verspreiden naar de media, voor een ondernemer die door het coronavirus wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Keuzes… Wat heeft jouw voorkeur? Reageer op LinkedIn of Facebook.

Programmeursdag

De Nationale Programmeursdag op 13 september biedt data science bedrijven als Adasco de kans om iets extra’s te doen voor hun programmeurs. Of ze het nou belangrijk vinden om een dag niet te programmeren of juist samen als team een maatschappelijk doel te ondersteunen me hun kennis, de ruchtbaarheid van dit pluspunt kan net die ene reden zijn waarom programmeurs bij dit bedrijf willen werken.

Nu naar jouw contentplan

  • Regelmatig communiceren is de sleutel tot betrouwbaarheid. Ja, inderdaad. Eén keer per jaar is ook regelmatig, maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.
  • Publiceer content op vaste momenten, zodat lezers weten wanneer ze weer wat kunnen verwachten. Ze zullen zelfs gaan uitkijken naar het publicatiemoment.
  • Leg tijdig een voorraad tijdloze verhalen aan, zodat bij gebrek aan een actueel verhaal er toch iets waardevols aan de doelgroep valt te melden.

Wat wordt jouw dag?

Wil je ook een leuke aanleiding om (media-)aandacht te generen? Bespreken op welke (inter)nationale dag of week jij kunt inspelen met een leuke actie van jouw bedrijf? Dan mag je natuurlijk altijd contact met me opnemen.