Hoe maak je communicatie pandemieproof?

crisis communicatie pandemieproofBENG! Ineens stond het bedrijf met een bruuske klap stil. Het coronavirus was daar. Bokkensprongen en geïmproviseerde crisiscommunicatie volgden. Het is vaak hollen of stilstaan met marketing en communicatie. Nu staan we stil. Gaan we straks weer hollen? Of gaan we het nu toch anders doen?

We zagen het aankomen, hadden het kunnen voorbereiden, maar staken onze koppen in het zand. Op 27 februari 2020 gingen de alarmbellen af. Even later ging de samenleving vol op de rem staan. De rook kwam onder de motorkap van de economie vandaan.

Gedachtes van leidinggevenden schoten alle kanten op.
“We moeten nu een noodplan maken en dat als de sodemieter (intern) communiceren.”
“We zijn te laat, dit hadden we allang moeten hebben.”

Inmiddels gaan we langzaam weer vooruit. Ondernemers trappelen van ongeduld om los te gaan. Dit is nu. Maar morgen dan? Of komend half jaar? Willen we werkelijk weer gaan hollen? Rennen als een malle totdat het coronavirus, een klimaatramp, of een burn-out ons wederom een halt toeroept en we weer bokkensprongen moeten maken?

Het verschil

De voorbereiding maakt het verschil. Door nu over de communicatiestrategie na te denken en draaiboeken of templates op te stellen, kunnen medewerkers straks meteen handelen. Stel daarom nu de vragen (op) die dan beantwoord moeten zijn.

  • Wat communiceren we op welke manier naar medewerkers bij…?
  • Hoe laten zij klanten weten wat de mogelijkheden op dat moment zijn?
  • Hoe motiveren we iedereen via onze communicatie?
  • Hoe bouwen we een band op om het vertrouwen te behouden en elkaar steunen?
  • Wat zullen medewerkers en klanten (niet) waarderen?

Met antwoord op deze vragen sta je als bedrijf sterker.

Ga het anders doen

Het is nu de tijd om lessen te trekken. Om vooruit te kijken en een communicatiestrategie met plan B uit te werken. Immers, wie pas acquisitie pleegt wanneer het slecht gaat, is al te laat. Een contentplan voor ‘de normale situatie’ met onvoorziene scenario’s kan het verschil maken tussen plotseling moeten overleven of in een lager stabiel tempo doorgaan.

Ga het nu anders doen, want heldere en snelle communicatie zorgt ervoor dat we weten waar we straks aan toe zijn. Dat geeft rust, duidelijkheid en leidt tot continuïteit. Bij jou, jouw medewerker, en jouw klant.

Aan jou(w bedrijf) de keuze.