10 blog onderwerpen en een plan van aanpak

Blog onderwerpenVol enthousiasme is daar jouw eerste zakelijke blog. Trots! Leuk onderwerp ook! Mooi geschreven. Al snel volgt het tweede zakelijke blog. Een onderwerp voor het derde blog schiet je ook al te binnen. Maar dan… opdrachten, klanten, drukte en wat wordt het onderwerp van ‘alweer’ een blog?

Een blog starten is vrij gemakkelijk. Doorgaan met bloggen,  elke keer weer nieuwe onderwerpen vinden, er tijd voor vrij te maken, dat vergt wat meer moeite. Daarom inspireer ik ondernemers deze keer met tien blog onderwerpen voor succesvol zakelijk bloggen.

Blog onderwerpen

  • Houd een (mini-)interview met de klant;
  • Publiceer een agenda;
  • Beantwoord (veel gestelde) vragen van potentiële klanten of vraag het hen;
  • Volg jouw tweet op met een uitgebreider verhaal of zoom in op een detail van een onderwerp;
  • Geef praktische adviezen over wat jouw doelgroep zoekt in Google;
  • Deel jouw expertise over actuele ontwikkelingen en veranderingen in de branche;
  • Geef medewerkers of dealers eens aandacht en zet hen in het zonnetje;
  • Geef uitleg aan de klant of schrijf een beknopte handleiding hoe hij zelf aan de slag kan;
  • Vertel waar het bedrijf mee bezig is (procesinformatie);
  • Vier successen.

Plan van aanpak

  1. Trek een uur of twee uit voor het zoeken naar blog onderwerpen;
  2. Schrijf het eerste blog als er minimaal vijf blog onderwerpen op tafel liggen;
  3. Schrijf in één keer de eerste versie van de eerste drie blog onderwerpen waarover je wilt publiceren;
  4. Publiceer het eerste blog pas wanneer de eerste drie blogs helemaal af zijn;
  5. Leg tijdloze blogs op de plank, schrijf en publiceer over actuele onderwerpen wanneer deze zich aandienen;
  6. Herhaal bovenstaande stappen elke drie weken.

Shortcut naar succesvol zakelijk bloggen?

Gaat het zakelijk bloggen je niet goed af, maar zie je wel het nut en de noodzaak ervan in? Dan is dit de meest snelle en effectieve manier voor succesvol zakelijk bloggen. Deze investering bespaart tijd, moeite en frustraties. En het levert inhoudelijk kwalitatief goede blogs op.