Wat is het beste tijdstip om persberichten te versturen?

Gratis publiciteit van de media, het liefst op de voorpagina met een grote foto. Dat willen we allemaal en daarom zoeken veel mensen naar het ideale tijdstip om persberichten te versturen. Een eenduidig antwoord is er echter niet, maar met deze tips komt u een heel eind.

persberichten1. Let op de journalistieke deadline
Deadlines zijn heilig voor journalisten. Een krant moet naar de drukker en dat gebeurt met of zonder het verhaal van de journalist. Verstuur persberichten daarom ruim voor de deadline, zodat de journalist voldoende tijd heeft het persbericht te bewerken.

2. Vergeet die deadline, let op de redactievergadering
In de redactievergadering worden de nieuwsberichten voor die dag, of zelfs voor de week, gepland. Weet wanneer een redactie vergadert en verstuur persberichten vlak daarvoor, zodat deze op de agenda komen. Media die dagelijks nieuws brengen, vergaderen veelal ’s ochtends.

3. Vergeet die redactievergadering, kijk naar het soort medium
Verschijnt een dagblad in de ochtend, dan werkt de redactie veelal in de avonduren… aan de laatste artikelen. Verschijnt het wekelijkse huis-aan-huisblad op woensdag, dan is donderdag de dag om persberichten te versturen. Een dag na het uitkomen van het huis-aan-huisblad begint de redactie aan het volgende nummer.

Redacties van magazines werken enkele nummers vooruit, dus dat is afhankelijk van de verschijningsfrequentie enkele weken tot maanden. Wilt u in een bepaalde periode in een magazine verschijnen, wees er dan op tijd bij.

4. Maatschappelijke discussie of ramp? Vergeet het dan helemaal maar.
Het plannen van persberichten versturen kan nog zo zorgvuldig gebeuren, de contacten met redacteuren kunnen nog zo goed zijn. Als er onverwacht een ramp gebeurt of discussie in de maatschappij of politiek ontstaat, dan hebben de nieuwsmedia het alleen nog maar over dat ene onderwerp. Anders nieuws krijgt nauwelijks de ruimte, net zoals op Koningsdag of Prinsjesdag, dus stel het versturen van persberichten maar even uit.

5. Grijp uw kans in de journalistieke komkommertijd
In de maanden juli en augustus is het de journalistieke komkommertijd. Veel mensen gaan op vakantie, het bedrijfsleven ligt stil, de bouwvak begint en het parlement neemt reces. De journalistieke komkommertijd is een periode met weinig nieuws, daardoor gaan redacteuren soepeler om met de journalistieke criteria. Het is een ideale periode om persberichten te versturen, want het biedt zelfs klein nieuws grote kansen op gratis publiciteit.

 

Wilt u persberichten versturen?

Hoe groter het nieuws in de ogen van de journalist, hoe onbelangrijker het tijdstip om persberichten te versturen. Een goed opgeschreven verhaal maakt het de redacteur makkelijk om een verhaal te publiceren. Verleg daarom de focus naar de inhoud van het nieuws en laat een goed persbericht schrijven, dat vergroot de kans op publiciteit aanzienlijk.

Let op! De belangstelling voor het versturen van persberichten neemt rondom de journalistieke komkommertijd toe. Geef daarom tijdig uw interesse door.