Een bedrijfsnaam bedenken met een boodschap

bedrijfsnaam bedenkenEen pakkende bedrijfsnaam bedenken is een goede boodschap bedenken. Een bedrijfsnaam hoort kracht uit te stralen, iets waar u volledig achter staat. Alleen dan kan een ondernemer zijn verhaal met passie overbrengen en het verschil maken.

Door de juiste bedrijfsnaam te bedenken kan een ondernemer opvallen en tegelijkertijd de kernactiviteiten van zijn bedrijf weergeven. Daarom wilt u een creatieve bedrijfsnaam verzinnen die duidelijk vertelt wat uw bedrijf doet.

Wilt u een (nieuwe) bedrijfsnaam bedenken, houdt dan rekening met de domeinnaam van de website en de bijbehorende social media. Deze wilt u dezelfde bedrijfsnaam geven. Check dit voordat u de bedrijfsnaam registreert.

U wilt geen verkeerde indruk wekken met uw bedrijfsnaam, daarom mag het niet op merknamen of handelsnamen van andere bedrijven lijken. Ook mag u geen bedrijfsnaam bedenken met bepaalde tekens.

Een bedrijfsnaam bedenken is dus makkelijker gezegd dan gedaan. De Kamer van Koophandel heeft daarom voor startende ondernemers die een bedrijfsnaam bedenken een praktisch stappenplan opgesteld. Hiermee kunt u gemakkelijk diverse databanken controleren.

Retro bedrijfsnaam bedenken

Een creatieve bedrijfsnaam verzinnen kan met woordspelingen, synoniemen of afkortingen. Of leen een woord van een vreemde taal, zoals het bedrijf Bilancio Budget heeft gedaan. Bilancio is Italiaans voor balans.

Gebruik niet uw voornaam als bedrijfsnaam, want met meerdere medewerkers is dat niet handig.

Een moderne bedrijfsnaam bedenken kan ook door de historische variant op te poetsen. Bekijk hiervoor de Geïntegreerde TaalBank waar 15 eeuwen Nederlands online staan, waarmee uw een retro bedrijfsnaam bedenken kunt.

Zelf dacht ik voor mijn bedrijfsnaam aan het Nederlandse woord ‘scrivere’, dat schrijver betekent in de periode voor het jaar 1500. Het werd ‘de Digitale Herrieschopper’. Dat is een bedrijfsnaam die brutaal en gedurfd is, met een boodschap die past bij iemand in de marketing en communicatie.

Bovendien demonstreert alleen al het uitspreken van mijn bedrijfsnaam wat ik doe voor opdrachtgevers, want veel mensen reageren verbluft en proberen vervolgens mijn werkzaamheden te raden.

En dan… heb ik hun volledige aandacht.