Aan de slag met contentmarketing

content marketingHet eerste blog is zo geschreven, voor het tweede nieuwsbericht is er al een idee. Dan het derde artikel ehm…, ah laten we dit dan maar voor nu publiceren. Lekker makkelijk en het scheelt tijd. En bij het vierde verhaal was de reactie iets als ‘Ohja, we moeten ook weer eens wat op de website plaatsen.’ Herkenbaar? Wil je serieus aan de slag met contentmarketing? Pak het dan nu goed aan.

Contentmarketing is moderne marketing. Het is content creëren, verhalen vertellen en niet het product maar de klant centraal stellen. De doelgroep een geweldige beleving geven en dolenthousiast maken. Vertrouwen opbouwen. Elk verhaal draait om de klant, en wat hij wil. Niet om de ondernemer.

Contentmarketing: het effect

Natuurlijk doen bedrijven niet aan contentmarketing voor de lol, al maakt dit het leven wel wat leuker. Het is tenslotte marketing en dus willen ondernemers en organisaties ook wat: verkopen. Wie echter op directe verkopen rekent na het publiceren van een verhaal, komt bedrogen uit. Het gebeurt, maar contentmarketing werkt vooral op de lange termijn.

Wie aan de slag gaat met contentmarketing, zorgt ervoor dat de doelgroep het bedrijf op een leuke en degelijke manier leert kennen. Het verandert vreemden in vrienden.

Herinneren ze zich dat ene handige verhaal, dan weten ze ook wie het gepubliceerd heeft. Veel lezers kijken verder dan dit ene artikel, dus vaak hebben ze ook wel de producten en diensten op de website bekeken. Wanneer de lezer dat dan een keer nodig heeft, zal hij van een vriend in een klant veranderen. Immers, jouw bedrijf staat al op een positieve manier op het netvlies van deze lezer.

Contentmarketing: de aanpak

Drukte, geen tijd, ik weet niet waarover ik moet schrijven, de excuses zijn allemaal voorbijgekomen. Wie aan de slag met contentmarketing wil, zal er tijd voor vrij moeten maken en er moeite voor moeten doen.

Tijd om naar onderwerpen te zoeken.  Tijd om na te denken over wat je als bedrijf wilt communiceren, op welke manier en met welk doel. Tijd om de input voor verhalen met medewerkers of een tekstschrijver te bespreken.

Belangrijk met contentmarketing is om regelmatig content te publiceren. Of dat wekelijks, maandelijks of een keer per kwartaal is, dat maakt niet uit. Eén keer per jaar is in principe natuurlijk ook regelmatig. Hoe actueler het verhaal, hoe beter, maar wissel het af met tijdloze verhalen. Je wilt dat jouw contentmarketing relevant en actueel (en creatief, en verrassend, en hilarisch) is. Maar soms valt er niets actueels te melden of is het te druk.

Het aanleggen van een voorraad tijdloze verhalen zorgt ervoor dat er dan toch een verhaal gepubliceerd kan worden. Geen actueel verhaal, maar wel een relevant verhaal. En dat is altijd beter dan niets publiceren of iets houtje-touwtje op het nippertje produceren.

Zelf creëer ik contentkalenders voor mijn opdrachtgevers. Dat geeft rust, overzicht, maakt duidelijk wat eraan komt, en welke onderwerpen de revue al zijn gepasseerd. Het voorkomt het van de hak op de tak zoeken naar onderwerpen en leidt tot verhalen van goede kwaliteit. Dat is effectieve en efficiënte contentmarketing.

Wil je digitale herrie voor jouw contentmarketing?

Met mijn expertise slaagt jouw contentmarketing! Wil je een andere kijk op jouw zaken? Brainstormen over nieuwe invalshoeken? Dit is wat de content marketing specialist van de Digitale Herrieschopper voor jou doet:

  • onderwerpen aandragen waar je zelf nooit aan had gedacht.
  • originele vragen stellen en unieke invalshoeken bedenken waardoor een verhaal ontstaat.
  • inspelen op dat wat er binnen jouw bedrijf speelt
  • relevante trends uit de branche monitoren en ombuigen naar de pluspunten van jouw bedrijf.
  • de doelen, doelgroepen en de nodige acties voor de contentkalender concreet maken.

Vertel me meer over contentmarketing Ik wil hulp bij contentmarketing.